Różne metody zarządzania pokoleniami
To, że w społeczeństwie występuje duża różnorodność dla nikogo chyba nie jest żadną tajemnicą. Jednak wiele osób zapomina, jak ważna jest ta różnorodność w środowisku pracy. Ludzie różnią się między sobą charakterem, poziomem kompetencji, a przede wszystkim wiekiem. Czy można przyjąć, że osoby wywodzące się z jednego pokolenia mają pewne cechy wspólne, które ułatwiają zarządzanie konkretną grupą ludzi? Okazuje się że tak. Jest to informacje niezwykle cenna zwłaszcza dla kadry zarządzającej. To właśnie od managerów zależy to, czy pracownicy będą zmotywowani do jeszcze efektywniejszej pracy. Nie da się niestety zrobić tak, aby przy wykorzystaniu jednej metody zarządzania sprawić, by wszyscy pracownicy czuli się dobrze. Dzieje się tak ponieważ przedstawiciele pokolenia baby boomers mają zupełnie inne potrzeby i wymagania niż przedstawiciele pokolenia z.
Różnorodność pokoleniowa - dlaczego warto w nią inwestować?
Im większa jest różnorodność w środowisku pracy, tym bardziej wszechstronny zespół można zbudować. Każde pokolenie ma swoje wady i zalety. Przykładowo, najstarsi wiekiem pracownicy to przedstawiciele pokolenia baby boomers. Są to niezykle lojalni pracownicy. Cechę tę można rozpatrywać w dwóch aspektach. Z jednej strony można być niemal pewnym, że taki pracownik nie będzie się skarżył i bezie wykonywał swoje obowiązki, jednak z drugiej strony szybko może opaść motywacja do pracy, niechęć do zmian nie pozwoli na zmianę zatrudnienia i praca stanie się po prostu mało efektywna. Z kolei najmłodsza grupa zawodowa to osoby niezwykle roszczeniowe, które jak nikt inny potrafią zawalczyć o swoje prawa. Przedstawiciele pokolenia Z wyszarpią każdy smakowity kąsek. Jednak często brak im pokory i przeceniają swoje umiejętności.
Zarządzanie pokoleniem x i y
Każde z pokoleń wymaga indywidualnego podejścia. Przedstawiciele pokoleń x i y to ludzi jeszcze stosunkowo młodzi, którzy mają przed sobą jeszcze sporo lat pracy. Aby się zbyt szybko nie wypalili, to trzeba podejść do nich w odpowiedni sposób. Warto przy tym pamiętać, że dla osób wywodzących się z tych pokoleń niezmiernie ważną rolę odgrywają w życiu pieniądze i pozycja społeczna. Chcąc zmotywować pracownika do jeszcze cięższej pracy nie wystarczy go pochwalić w gronie pracowników. Na przedstawiciela pokolenia x najlepiej zadziała premia finansowa. To właśnie pieniądze, ewentualnie perspektywa szybkiego awansu działają niezwykle stymulująco na osoby zaliczające się do pokolenia x.
Kadra zarządzająca - jak może podnieść poziom swoich kompetencji?
Dla każdego, kto myśli o tym, aby podnieść poziom swoich umiejętności jednym z lepszych rozwiązań dostępnych na rynku będzie udział w szkoleniu. Współpraca w zespole szkolenie czy też zarządzanie pokoleniami szkolenie to tylko niektóre propozycje. Szkolenia są organizowane w taki sposób, aby każdy uczestnik mógł z nich wynieść jak najwięcej cennych informacji. Dzięki temu że zastosowano metodę mieszaną, a mianowicie, że wiedza teoretyczna przeplata się z ćwiczeniami praktycznymi, to sposób uczenia się poprzez udział w szkoleniach jest na prawdę bardzo efektywny. Warto także regularnie śledzić prasę branżową w której można znaleźć informacje na temat szkoleń.
Korzyści płynące z różnorodności pokoleniowej
Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że każde pokolenie aktywne na rynku pracy wnosi coś pozytywnego dla całego zespołu. Przykładowo, w przypadku pokolenia baby boomers jest to doświadczenie czy pewna stabilność. Z kolei najmłodsze pokolenie wykazuje się nie lada dynamizmem którego brakuje osobom starszym. Warto skupić się na tym, w jaki sposób płynnie zarządzać tak bardzo zróżnicowaną grupą osób. Można postępować na przykład w zgodzie ze skandynawską teorią zarządzania, która mówi o tym, że jeżeli pracownik będzie zadowolony w miejscu pracy, to przełoży się to bezpośrednio na jakość wykonywanej przez niego pracy. Koncepcji zarządzania jest bardzo dużo, każdy manager powinien na własną rękę wypracować najlepsze rozwiązania, które sprawdzą się w jego firmie.