Sposoby przezwyciężania barier w komunikowaniu

Jack R. Gibb opisał jeden z istotnych sposobów przezwyciężania barier w porozumiewaniu się. Wskazał on, że niektóre typy zachowań wywołują u ludzi reakcje obronne i hamują komunikowanie się, inne zaś powodują uczucie, że są wspierani, co ułatwia porozumiewanie.

zdjęcie - Sposoby przezwyciężania barier w komunikowaniu

Zachowania obronne

Zachowania wspierające

Wartościowanie

Opis

Kontrola

Orientacja na problem

Strategia

Spontaniczność

Neutralność

Empatia

Wyższość

Równość

Pewność

Warunkowość

 

Wartościowanie – opis

  • Skłonność menadżera do oceniania, osądzania, chwalenia lub ganienia pracownika;
  • Jest to główna przeszkoda w budowaniu dobrych relacji;
  • Jeśli zachowanie się, wyraz twarzy, ton czy dobór słów przełożonego uznawany jest za osąd lub wartościowanie słuchacza, może on przyjąć postawę obronną;
  • Jako menadżer powinieneś zwracać uwagę na obiektywizm w komunikowaniu się (opis);
  • Zdarza się to, kiedy przełożony mówi coś wartościującego, odbiorca wewnętrznie albo głośno odpowiada „Nie masz racji”, „Nie podoba mi się to, co mówisz”, „Masz słuszność” albo „Całkowicie się zgadzam”.


Pytanie do przemyślenia: W jaki sposób menadżer powinien porozmawiać z podwładnym w tej sytuacji, aby nie zaburzać wzajemnych relacji?


Kontrola – orientacja na problem

  • Stwierdzenia, polecenia czy zwykłe uwagi oceniające, sprawiają wrażenie, że menadżer chce sprawować kontrolę nad pracownikami i sugerują, że pracodawca lepiej osądza sprawy, a zatem pracownicy są od niego gorsi;
  •  Metody komunikowania ukierunkowane na sprawowanie kontroli, mogą sięgać od rozkazu popartego groźbą, do zmarszczenia czoła, wyrażającego dezaprobatę;
  • Wypowiedzi takie sugerują, że pracownik nie potrafi podjąć mądrej decyzji bez pokierowania nim i  wywołują postawę obronną;
  •  Jeśli jednak jako menadżer zapewnisz, że chcesz wspólnie z pracownikiem zdefiniować i rozwiązać problem, powstanie atmosfera wspierająca i poprawa efektywności w komunikowaniu się.


Strategia – spontaniczność

  • Jeśli pracownik stwierdzi, że ktoś z nim „gra”, zamiast działać spontanicznie, jego zwyczajną reakcją jest opór;
  • Podstęp czy manipulacja zraża nas do każdego;
  • Rzetelne i uczciwe komunikowanie się zazwyczaj spotyka się z rzetelną i uczciwą odpowiedzią.


Neutralność – empatia

  • Komunikując się z pracownikiem, warto wczuwać się w jego położenie szczególnie że zimna postawa prowadzić będzie do sztywnej, formalnej, mniej zadowalającej wymiany zdań.


Wyższość – równość

  • Przełożeni demonstrujący swoją wyższość zazwyczaj wyzwalają reakcje nieprzyjazne i niesprzyjające współpracy;
  • Pouczający i upominający ton także spotyka się z chłodnym przyjęciem;
  • Jeżeli rozmawiasz z pracownikiem jak równy z równym, wykazujesz zaufanie i szacunek, a dzięki temu uzyskujesz uczciwe i prostolinijne odpowiedzi.


Pytanie do przemyślenia: W jaki sposób menadżer powinien porozmawiać z podwładnym w tej sytuacji, aby nie zaburzać wzajemnych relacji?

Pewność – warunkowość

  • Gdy chcemy przekonać pracowników, że wszystko wiemy i że nic nie zachwieje naszej pewności, przypuszczalnie przyjmą oni postawę obronną i zaczną się sprzeciwiać, albo niechętnie się podporządkują;
  •  Jeśli zaś wskażemy, że chcemy wysłuchać innych punktów widzenia i rozważyć nowe informacje, wywołamy postawę wspierającą, współpracującą i powstanie zachęta do otwartego komunikowania się.

 

Jakie jeszcze są sposoby przezwyciężania barier w komunikowaniu? Zobacz nasze szkolenia z komunikacji interpersonalnej i szkolenia z asertywności. Zobacz inne szkolenia z rozwoju osobistego oferowanie przez nas. Gamma - nr 1 w rankingu Najlepsze Firmy Szkoleniowe roku.

 

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.