Bycie szefem kojarzy nam się bardzo prosto: to osoba wpływowa, która ma pod sobą grupę pracowników, często prowadząca własną działalność.
Jednak każdy, kto kiedykolwiek musiał zarządzać ludźmi i całym przedsiębiorstwem wie, jak ważne są odpowiednie umiejętności - szczególnie te, które nie dotyczą wiedzy specjalistycznej. Szef to osoba wielozadaniowa, doskonały organizator, innowator i... przyjaciel. Jak być naprawdę dobrym szefem?
Psychologia szefa to termin, który na stałe zagościł w naszej świadomości. W końcu szef - czyli najprościej mówiąc osoba, która stoi w hierarchii wyżej niż reszta pracowników - musi posiadać odpowiednie cechy charakteru.
Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć:
- doskonałą organizację czasu, umiejętność rozkładania i przydzielania obowiązków, wielozadaniowość,
- doskonałą odporność na stres, narzucenie wielu obowiązków, radzenie sobie w sytuacjach, które wymagają szybkiej reakcji,
- rozwinięte zdolności negocjacyjne i komunikacyjne: w końcu bycie szefem wiąże się ze stałym kontaktem z pracownikami a od wytworzonych relacji zależy funkcjonowanie przedsiębiorstwa,
- kompetencje miękkie i sprzedażowe, świetna autoprezentacja, rozwinięta sztuka argumentacji,
- asertywność.
Czy każdy z nas może stać się szefem nie tylko w teorii, ale również w praktyce? Niestety - rzeczywistość biznesowa szybko zweryfikuje nasze umiejętności, a część z nich wynika jedynie z osobistych predyspozycji i cech charakteru.
Jednak większość z nas posiada odpowiednie zdolności, które możemy rozwijać, by w konsekwencji stać się osobą godną zaufania, liderem, który spełnia swoje obowiązki i sprawia, że cały zespół pracuje sprawniej i wydajniej.
Z pewnością doskonałym sposobem na rozwijanie różnych umiejętności przywódczych jest wybór odpowiednich szkoleń: do najbardziej skutecznych należą praktyczne warsztaty, na których umocnimy nasze kompetencje miękkie i przećwiczymy różne scenariusze działania, dzięki czemu zyskamy wiedzę, którą z łatwością wykorzystamy każdego dnia w miejscu pracy.