Szkolenie z kierowania zespołem należy do szerokiej grupy szkoleń managerskich.
Ich organizacja nie jest bezcelowa. Głównymi celami takich szkoleń przede wszystkim są:
- wypracowanie wśród uczestników własnego stylu i efektywnego sposobu bezkonfliktowego zarządzania zespołem
- pogłębienie posiadanej do tej pory wiedzy o tym, jak mówić do pracowników, by zrozumieli dokładnie to, co chcemy im przekazać i wypełniali jak najlepiej wszystkie powierzone im zadania
- poznanie metod motywowania pracowników
- metody osiągania zaangażowania wśród członków zespołu
- rozwój umiejętności poznawczych u kierującego zespołem, dzięki czemu pozna predyspozycje wszystkich swoich pracowników, a w ten sposób będzie mógł powierzać im tylko te zadania, na których dany pracownik będzie znał się najlepiej
- zarządzający pozna sposoby ustalania własnych i zespołowych priorytetów
- techniki rozwiązywania problemów pomiędzy pracownikami
- nabycie umiejętności przełamywania barier komunikacyjnych pomiędzy ludźmi
- nauka umiejętności sprawnego przeprowadzania rozmowy pomiędzy pracownikiem a szefem.
Przykładowy program takiego szkolenia obowiązuje następujące, przykładowe zagadnienia:
- kierowanie zespołem ( rodzaje zespołów, wady i zalety pracy zespołowej)
- podstawy funkcjonowania zespołów ( nadawanie obowiązków i uprawnień, dobór i rotacja członków zespołu, rozdzielanie ról w zespole pomiędzy wszystkimi członkami, przyczyny nieudanych realizacji celów)
- zachowania zespołów ( dobre zachowania członków zespołów, destrukcyjne zachowania członków zespołów, facylitacja w praktyce, rozwiązywanie konfliktów zespołowych, obrona przed manipulacją)
- motywowanie pracowników ( teorię motywacji, narzędzia wykorzystywane do skutecznego motywowania pracowników, komunikacja i wyznaczanie odpowiednich celów, feedback a motywowanie, jak zbudować zaangażowanie grupy pracowników, zaufanie pomiędzy wszystkimi członkami zespołu jako niezbędny element efektywnej współpracy)
- delegowanie zadań ( wady i zalety delegowania, jak skutecznie delegować zadania by uniknąć konfliktów).