Techniki negocjacji i mediacji
Wiele osób marzy o posiadaniu własnej firmy. Utrzymanie firmy w dobrej kondycji finansowej nie należy jednak do najłatwiejszych zadań. Sukces firmy zależy od wielu rozmaitych czynników. Niestety nie wszystkie z nich są zależne od człowieka. Na szczęście, znaczna większość czynników decydujących o sukcesie firmy, jest od nas zależna. O sukcesie sprzedażowym w dużej mierze przesądzają pracownicy. To oni bowiem są odpowiedzialni za bezpośredni kontakt z klientem, a nierzadko do ich obowiązków należy również promocja dóbr oraz usług oferowanych przez firmę.
Jeżeli pracownicy mają bezpośredni kontakt z klientem to od nich w dużej mierze zależy wynik sprzedaży. Bardzo ważny jest ubiór pracownika. Oczywiście wiele zależy od rodzaju działalności firmy, ale co do zasady zbyt ekstrawagancki ubiór może zostać źle odebrany przez klienta. Pracodawca powinien zadbać o właściwe przeszkolenie swoich pracowników. Nie należy zapominać o przeprowadzeniu szkoleń, które pomogą pracownikom doskonalić techniki sprzedażowe. Sprzedaż nierzadko poprzedzona jest negocjacjami. Bez negocjacji bardzo ciężko wyobrazić sobie współcześnie jakąkolwiek transakcję. Każdy pracownik musi być przygotowany na to, że klient będzie próbował wynegocjować dla siebie jak najkorzystniejszą umowę. Dobry pracownik wie jednak, że nie wolno dopuszczać do sytuacji, w której interes firmy ucierpi. Zbyt uległa postawa w negocjacjach może doprowadzić do sytuacji, w której dojdzie do niekorzystnej dla firmy transakcji.
Aby unikać takich sytuacji, pracownik musi stale doskonalić swoje umiejętności sprzedażowe. Początki bywają trudne, ale nie należy się poddawać. Nie każdy bowiem urodził się geniuszem sprzedaży. Na szczęście, praktyka czyni mistrza niemalże w każdej dziedzinie. W prowadzeniu owocnych negocjacji pomóc może znajomość technik negocjacyjnych. Techniki negocjacji należy dopasowywać do okoliczności. Należy mieć na uwadze, że jedna technika może być odpowiednia, a inna nieodpowiednia w danej sytuacji. Znajomość technik negocjacyjnych przydaje się bowiem nie tylko podczas sprzedaży, ale również w innych sytuacjach. Strony negocjują również wtedy, gdy chcą rozwiązać jakiś kłopotliwy dla obydwu stron konflikt.
Jedną z popularnych technik negocjacyjnych jest zdechła ryba. Technika ta polega na tym, że jedna ze stron dodaje do listy swoich żądań, coś na czym tak naprawdę jej nie zależy. Druga strona reaguje jednak na to żądanie silnym protestem. Następnym krokiem jest obietnica wycofania żądania pod warunkiem dokonania pewnych ustępstw przez drugą stronę. Techniki negocjacji w biznesie to również tak zwana technika niskiej piłki, wycofanie oferty czy technik z Brooklynu. Nie sposób wymienić ani opisać wszystkich technik negocjacyjnych, które przydatne są w biznesie. Warto jednak zadbać o to, by pracownicy znali przynajmniej kilka technik negocjacyjnych i potrafili wykorzystać je w praktyce. Bardzo dobrze byłoby organizować co jakiś czas w firmie szkolenia z zakresu wiedzy na temat technik negocjacyjnych i mediacyjnych. Znajomość tychże technik będzie przydatna podczas procesu sprzedażowego jak i również podczas rozwiązywania konfliktu.
Organizując szkolenie, warto zadbać o to, by poprowadziła je profesjonalna firma szkoleniowa. Dobrze byłoby zapoznać się z opiniami klientów na jej temat. Jeżeli firma zebrała dużo pozytywnych opinii, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przeprowadzi ona szkolenie w sposób rzetelny.
Podsumowując wyżej zebrane rozważania, z całą pewnością można wskazać, że techniki negocjacji handlowych są bardzo pomocnym narzędziem podczas sprzedaży oraz rozwiązywania konfliktów. Nie każdy pracownik może jednak poszczycić się znajomością technik mediacyjnych oraz sprzedażowych. Dobrze by więc było, by pracodawcy organizowali dla pracowników szkolenia, podczas których przybliżą sobie oni znajomość podstawowych technik negocjacyjnych. Bardzo istotne jest, aby firma szkoleniowa, którą zaprosimy do przeprowadzenia szkolenia, cieszyła się pozytywnymi opiniami klientów.