Techniki sprzedaży
Spotkać się można z różnym nazewnictwem technik sprzedaży. Jest ich bardzo dużo, gdyż niektórzy sprzedawcy potrafią wymyślić swoje własne. Skuteczne czy nie tego jednoznacznie ocenić się nie da. Jednak z jakimi technikami sprzedaży mielibyśmy doczynienia, każda z nich opiera się na tych samych filarach.
Techniki sprzedaży
Dotyczą one cech nie tylko dobrego sprzedawcy, ale również dobrego pracownika. Filarów jest 7. Są one następujące.
- Entuzjazm.
To jedna z bardzo zaraźliwych cech. Pełen dobrej energii i entuzjazmu sprzedawca przyciąga więcej klientów, budząc ich zaufanie. Dobry sprzedawca jest zawsze przekonany do swojego produktu, wie że jest najlepszy i warto po niego sięgnąć, a do tego potrafi także przelać ten entuzjazm na swoich klientów. - Odwaga.
Czasem trzeba podjąć ryzyko, aby móc osiągnąć wielki sukces, Kto się tego boi zawsze pozostanie jedynie w sferze przeciętności. - Elastyczność.
Jej brak bardzo często stanowi poważną przeszkodę w osiągnięciu wyznaczonego celu. Nie tylko w sprzedaży, ale również i w życiu codziennym. Zbyt kurczowe trzymanie się nawet najlepszej strategii często zamiast pomóc, wręcz uniemożliwia osiągnięcie wyznaczonego celu. Ludzie elastyczni mogą i osiągają więcej w każdej dziedzinie życia. - Dobra motywacja,
To ona powala podnieść się po każdej porażce i z podniesionym czołem walczyć dalej i dążyć do wyznaczonego przez siebie celu. - Ciekawość świata.
To ona pozwala na rozwija nie swoich umiejętności. Nie tylko sprzedażowych. - Przejrzystość,
czyli brak ukrytych motywów. Brak krętactw i uczciwość zamiarów zawsze zostanie zauważone i doceniona przez klienta. - Cierpliwość.
Żadne klient nie znosi popędzania. Każdy decyzję o zakupie woli podejmować we właściwym dla siebie czasie. Popędzany klient bardzo często po prostu ucieknie i zrezygnuje z zakupu. Popędzając klienta tylko go sprzedawca straci, co zrodzi w nim ogromne pokłady frustracji, która będzie wyczuwalna dla innych, co bardzo negatywnie może się odbić na wynikach sprzedażowych danego handlowca.
Jeśli chodzi o najpopularniejsze a tym samym najskuteczniejsze techniki sprzedażowe, to wymienić można ich kilka. Wybranie tej odpowiedniej zależy oczywiście od charakteru transakcji oraz sytuacji sprzedażowej. Oto niektóre z nich.
1. “Ale” słowem kluczowym w sprzedażowych negocjacjach. Zatem jest to taka technika w której sprzedawca przedstawia ofertę posługując się licznymi skrajnościami. Pomimo tego w przedstawieniu oferty produktu sprzedawca przedstawia jego same zalety, celowo nie pomijając jednak wad. Jak to wygląda w praktyce? Oto przykładowe zdanie sprzedawcy wypowiedziane w zgodzie z techniką sprzedaży, w której słowo ”ale’ jest słowem kluczowym. ”Tak, to prawda, że cena jest dość wysoka, jednak XX jest wysokiej jakości, wyprodukowany z najlepszych gatunkowo materiałów, dlatego ta z pozoru wysoka cena, to tak naprawdę świetna okazja.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online:
- Szkolenie komunikacja z klientem. Lojalny, zadowolony klient to wartość, skarb. Trzeba o niego dbać..
- Finalizacja sprzedaży online. Jak opanować techniki właściwego finalizowania rozmów oraz dalszego prowadzenia klienta?
- Windykacja - szkolenie online. Jak windykować gdy sprzedawcy boją się obniżenia relacji z klientem?
2. Technika pozornego wyboru, jak sama nazwa wskazuje daje klientowi poczucie wyboru. Klient wybiera, ale tylko pomiędzy ofertami, które jedna po drugiej przedstawia mu sprzedawca. W tej technice klient nie mówi ”nie chce”.
3. Technika niskiej piłki, czyli metoda opierająca się na przedstawieniu przez osobą sprzedającą klientowi jak najatrakcyjniejszej z jego punktu widzenia oferty. Ta technika polega na takim przedstawieniu oferty, że nawet klient z pozoru nie zainteresowany, zmienia zdanie i chce o danej ofercie dowiedzieć się możliwie jak najwięcej. Ważne w przypadku tej techniki jest to, że przy początkowym przedstawianiu oferty klient o wielu kosztach nie jest poinformowany. Dowiaduje się o nich nieco później, a pomimo tego nie podejmuje próby rezygnacji ze skorzystania z danej oferty. Jest już na tyle mocno zainteresowany ofertą, że postanawia konsekwentnie brnąć w nią dalej.
4. Technika drzwiami w twarz to jak pokazuje doświadczenie sprzedawców, jednak z najefektywniejszych technik sprzedażowych. Negocjacje zawsze rozpoczynają się od produktu za najwyższą cenę. Kiedy jednak klient się nie zgadza dostaje tańszą i lepiej dopasowaną do jego potrzeb ofertę.
Wiele przedsiębiorstw działających w branży handlowej dwoi się i troi, aby zwiększyć możliwie jak najbardziej sprzedaż swoich produktów czy usług. Niestety w przypadku zdecydowanej większości z nich działania te, choćby nie wiem jam wytężone, nie przynoszą nawet po części oczekiwanego od nich rezultatu. Istnieje jednak co najmniej kilkanaście o ile nie kilkadziesiąt technik, które zastosowane w handlu dają szansę na osiągnięcie zadowalających wyników sprzedażowych. Oto klika przykładów takich technik, które stosować powinno każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na znaczącym wzroście sprzedaży swoich produktów czy usług.
1. Jeśli klient prosi o kontakt musi uzyskać go najszybciej jak to będzie możliwe. Czekanie z odpowiedzią z pewnością nie zachęci klienta do skorzystania z usług czy produktów przedsiębiorstwa, z którym kontakt jest znacząco utrudniony. Jak pokazują statystyki i liczne badania rynku – im szybciej klient uzyska odpowiedź na swoje pytanie tym większe jest prawdopodobieństwo, że skorzysta z usług takiego przedsiębiorstwa.
2. Jeśli chodzi o kontakt telefoniczny z klientem nalepie trafić w najdogodniejszą dla niego porę. Jak się okazuje w zdecydowanej większości przypadków będzie to ranek lub późne popołudnie. Co prawda nie da się całkowicie przewidzieć, czy potencjalny klient, do którego wykonany zostanie telefon w danej chwili nie ma ważniejszych spraw na głowie, jednak nie oficjalne statystyki mówią, że najowocniejsze transakcje przez telefon zawierane są pomiędzy godziną 8 a 9 rano oraz w godzinach popołudniowych, pomiędzy 16 a 18.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia handlowe online!
- Szkolenia z negocjacji online. Szansa dla wszystkich, którzy rozumieją, że dawne sposoby działania przestały być skuteczne.
- Obsługa klienta niepełnosprawnego. Rozwinięcie i usprawnienie umiejętności komunikacji z osobą z niepełnosprawnością
- Szkolenie - techniki negocjacji handlowych online. Budowanie fundamentu zaufania jest kluczowe w kontakcie z klientem
3. Podstawą sukcesu w telefonicznych rozmowach z klientem jest mowa powolna ( jednak bez przesady ma być naturalnie, a nie w ”ślimaczym tempie”, które w wielu przypadkach skończyć się może zerwaniem połączenia przez rozmówcę) i bardzo wyraźna.
4. Bardzo istotne jest określenie na samym wstępie celu rozmowy – w przeciwny razie potencjalny klient będzie robił wszystko, aby jak najszybciej taką rozmowę zakończyć. Co jest równoznaczne z jego utratą.
Sprzedaż i techniki sprzedaży są doskonale znane osobom, które zajmują się tym każdego dnia. Dlatego też bardzo chętnie korzystają oni z kursów i szkoleń na temat skutecznej sprzedaży. Podczas kursów bardzo szczegółowo omawiane są wszystkie techniki sprzedaży, z których warto korzystać, aby osiągnąć sukces. Właśnie dlatego te wszelkie kursy i szkolenia z zakresu umiejętności sprzedażowych nieustannie cieszą się ogromną popularnością.
Pozwala to na znacznie skuteczniejsze przeprowadzanie transakcji, zwiększenie sprzedaży i duże zadowolenie klientów, co powinno być celem każdego sprzedawcy. Na sukces sprzedażowy wpływ ma również sam sprzedawca, który powinien być zawsze opanowany, rozsądny, inteligentny i musi posiadać niezbędne umiejętności sprzedażowe.
Wówczas to sam klient będzie zabiegał o możliwość zakupu wybranego produktu z oferty, a sprzedawca będzie miał dodatkowo możliwość wynegocjowania korzystnych również dla siebie warunków. Ponadto, jeśli sprzedawca rozsądnie pokieruje całą transakcja kupna sprzedaży, zyska zadowolonego klienta, którego satysfakcja przełoży się nie tylko na jego własną radość z zakupów, ale może wpłynąć również na zwiększoną liczbę nowych klientów.