W dobie nieograniczonej, internetowej komunikacji coraz częściej możemy spotkać się z tzw. wirtualnym zespołem. Składa się on z osób, które pochodzą z różnych państw a nawet kontynentów, jednak zespołem wirtualnym nazywamy już nawet grupę, która pracuje w jednym biurowcu, ale na innych jego gałęziach.
Zespoły te charakteryzuje przede wszystkim ich pośrednia praca. Nigdy nie spotykają się twarzą w twarz, a nad projektem pracują za pomocą e-mailu, wideokonferencji, czatu czy rozmowy telefonicznej.
Zarządzanie zespołem wirtualnym – jak się przygotować? Jako, że osoby tworzące zespół wirtualny pochodzą z różnych środowisk kulturalnych, na drodze jego zarządzania staje nam niekiedy bariera językowa czy praca nad projektem przy różnicach czasowych poszczególnych członków zespołu wirtualnego.
Jak więc dobrze przygotować się do takiej internetowej pracy? Przede wszystkim należy postawić na poznanie się. Im lepiej będzie znał się dany zespół, tym efektywniej i szybciej będzie pracował. Znikną istniejące wcześniej bariery a pracownicy będą mogli czuć się o wiele swobodniej.
Jak tego jednak dokonać, jeśli pracowników dzielą duże odległości? Najlepiej za pomocą wideokonferencji. Pozwala ona bowiem wyczytać naprawdę wiele z mimiki i ruchów twarzy a także tonu naszego głosu.
Najważniejsze cechy wirtualnego zespołu
Aby wszystko działało jak należy, musimy skupić się na tych czynnościach, które sprawiają, że nasz zespół wirtualny tworzy zgraną i chętnie współpracującą grupę. Bardzo ważne jest zaufanie, mimo, że tak ciężko obdarzyć nim inną osobę, z którą pracujemy poprzez internet. Musimy więc zyskać sobie zaufanie innych pracując wytrwale, z odpowiednią organizacją oraz szacunkiem do innych osób, jak i ich czasu pracy.
Bardzo ważne jest również motywowanie swoich współpracowników. Zachęcanie do pracy odbywać może się na przykład za pomocą indywidualnych rozmów z każdym, co pozwoli dodatkowo zyskać zaufanie. Tak zbudowany zespół ma o wiele większe szanse, by odnieść sukces i zakończyć swój projekt.