Znaczenie pozytywnych relacji z klientami

We współczesnych czasach każdej dobrze prosperującej firmie handlowej zależy na pozyskiwaniu nowych klientów. W każdym biznesie niezwykle ważne jest pozyskanie stałych oraz w pełni lojalnych konsumentów. Nie jest to możliwe bez wytworzenia się relacji opartych na wzajemnym zaufaniu. Jak skutecznie budować trwałe oraz w pełni owocne relacje z klientami?

26 marca 2019
zdjęcie - Znaczenie pozytywnych relacji z klientami

 Znaczenie pozytywnych relacji z klientami

We współczesnych czasach każdej dobrze prosperującej firmie handlowej zależy na pozyskiwaniu nowych klientów. W każdym biznesie niezwykle ważne jest pozyskanie stałych oraz w pełni lojalnych konsumentów. Nie jest to możliwe bez wytworzenia się relacji opartych na wzajemnym zaufaniu. Jak skutecznie budować trwałe oraz w pełni owocne relacje z klientami?

Dlaczego warto zadbać o poprawne budowanie relacji z klientami?

Utrzymywanie dobrych relacji z klientami leży w interesie każdej prestiżowej firmy. Budowanie relacji z klientem opartej na zaufaniu i owocnej współpracy jest zawsze procesem długotrwałym.

Obecnie wszyscy klienci lubią być dobrze obsługiwani, dlatego też każda rozmowa handlowa powinna być prawidłowo przeprowadzana.
Współcześni klienci przy podejmowaniu decyzji o zakupie towaru coraz częściej zwracają dużą uwagę na jakość obsługi. Dla większości jest ona jest ona ważniejsza, niż cena produktu.

Każdy dobrze obsłużony klient może sprowadzić do firmy nowych konsumentów, gdyż ludzie z zasady chętnie wierzą znajomym oraz rodzinie. Zatem pozytywna rekomendacja zadowolonych osób jest najtańszym oraz najprostszym sposobem na pozyskanie nowych konsumentów.
Z kolei każdy źle obsłużony klient może odstraszyć inne osoby od zakupów w danej firmie.

Pozytywne i trwałe budowanie relacji klientem jest z perspektywy czasu bardzo opłacalne, bowiem klienci zrażeni negatywną jakością obsługi często nie wracają już do takiej firmy, w której to zostali źle potraktowani.

Relacje z klientami – jakie są rodzaje?

Każda firma może budować różnego rodzaju relacje z poszczególnymi klientami. Wyróżniamy:

  • relacje reaktywne - które polegają na tym, że dana firma sprzedaje klientom produkty oraz zachęca ich do kontaktu w razie jakichkolwiek wątpliwości oraz problemów.
  • relacje proaktywne - sprowadzają się one do tego, że firma co pewien czas kontaktuje się z klientami, w celu poinformowania klienta o nowych produktach znajdujących się w ofercie. Poszczególne materiały reklamowe przesyłane są zazwyczaj pocztą elektroniczną.
  • relacje odpowiedzialne - polegają na tym, że firma kontaktuje się z konsumentami po dokonaniu przez nich zakupów, aby sprawdzić czy dany produkt odpowiada ich oczekiwaniom. Ponadto firma stara się na bieżąco zdobywać wiedzę na temat możliwego ulepszenia danego produktu.

Rozmowa z klientami, a podstawowe techniki sprzedaży

W obecnych czasach nasze społeczeństwo wydaje coraz więcej pieniędzy. To firmy zajmujące się sprzedażą różnorodnych produktów doprowadzają do takiej sytuacji, że kupujemy coraz więcej. W celu efektywnej sprzedaży stosowane sąpodstawowe techniki sprzedaży.

Często o wielu osobach mówi się, że są “urodzonymi sprzedawcami”, bowiem rozmowa handlowa i sprzedaż towaru przychodzi im z ogromną łatwością. Co prawda istnieją ludzie, którzy posiadają wrodzone zdolności miękkie takie jak: komunikatywność, asertywność czy zdolności perswazyjne, niemniej w większości przypadków efektywność w sprzedaży jest wynikiem ćwiczeń oraz profesjonalnych szkoleń. Oto niektóre, znane techniki sprzedaży:

  • technika niskiej piłki – metoda ta polega na przedstawieniu atrakcyjnej oferty którą to klient zaczyna być zainteresowany. Następnie, często w czasie transakcji okazuje się, że istnieje wiele kosztów związanych z danym produktem, jednak klient rzadko się wycofuje, ponieważ jest zainteresowany kupnem produktu czy usługi.
  • technika drzwiami w twarz – sprzedawca oferuje dany produkt w najwyższej cenie, a następnie po odmowie klienta proponuje inny towar spełniający podobne wymagania w niższej cenie lub do podstawowej oferty dorzuca gratisy. Pokazanie gotowości na ustępstwa, sprawia, że klient czuję się zobowiązany do zakupu.
  • technika pozornego wyboru – ten skuteczny sposób sprzedaży daje klientowi duży wybór. Wybiera on usługę która mu się najbardziej podoba.

Techniki sprzedaży, a język korzyści

Język korzyści to bardzo skuteczna metoda sprzedaży. Pozwala na przeprowadzenie rozmów z poszczególnymi klientami w taki sposób, aby zakończyły się one nawiązaniem relacji handlowej. Zastosowanie podczas rozmowy języka korzyści sprawia, że oferta staje się bogatsza oraz bardziej konkurencyjna.

Doświadczeni handlowcy w procesie sprzedaży poza klasycznymi socjotechnikami, których to priorytetowym zadaniem jest wywołanie pewnych zachowań u nabywcy wykorzystują zawsze podczas transakcji język korzyści. Technika ta charakteryzuję się używaniem w komunikacji z klientem głównie pozytywów, omijając poszczególne negatywy oraz wszystko to, co jest z nimi związane.
Posługując się językiem korzyści nie mówi się tylko o cechach danego produktu lub usługi, lecz przede wszystkim o korzyściach, jakie dany produkt czy usługa daje klientowi.

Najęzyk korzyści składają się poszczególne słowa, zwroty, wyrażenia, które to znacznie ułatwiają prezentację danego produktu czy usługi oraz pozwalają na finalizację rozmowy- czyli sprzedaż.

Warto zawsze pamiętać o tym, aby nie nadużywać poszczególnych technik sprzedaży. Zasypując klienta korzyściami, można sprawić, że poczuje się on tym przytłoczony, zagubi się w gąszczu informacji i ostatecznie zrezygnuje z zakupu produktu.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.