Jednominutowy Menedżer spotyka małpę

21 lutego 2018
zdjęcie - Jednominutowy Menedżer spotyka małpę

„Jednominutowy Menedżer spotyka małpę” to jedna z najlepszych pozycji wśród książek z dziedziny zarządzania. Jeżeli czujemy się przytłoczeni problemami stwarzanymi przez innych, ta lektura oraz lekcje, jakie nam daje, mogą istotnie wpłynąć na zmianę naszego życia.

Pokazuje, jak odpowiednio gospodarować czasem tak, abyśmy spędzali go na robieniu tego co lubimy i czego potrzebujemy. Autorzy, krok po kroku, przy użyciu licznych przykładów i historii, pokazują, jak menedżerowie mogą uwolnić się od wypełniania obowiązków należących do innych osób i upewnić się, że każde zadanie wykonywane jest przez odpowiedniego pracownika. Przy użyciu 4 podstawowych zasad zarządzania, obecni menedżerowie nauczą się efektywnie nadzorować czasem, energią i swoim własnym talentem.

Na początku książki autor postanawia opowiedzieć historię o dręczonym menedżerze, który pracował długie godziny, ale nigdy nie udało mu się wyrobić z całą pracą, jaką miał zaplanowaną.

Dowiedział się on jednak o „zarządzaniu małpami” oraz jak nie przejmować inicjatywy od swoich pracowników, aby mogli oni dbać o swoje własne interesy. Dzięki temu procesowi, menedżer stał się bardziej efektywny, kiedy przychodziło do radzenia sobie z wymaganiami jego własnej firmy. Wyniki spółki drastycznie wzrosły i perspektywa kariery menedżera również uległa pozytywnej zmianie.
Po pierwsze, czym jest „małpa”?

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy managerów i liderów na szkolenie recognition. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.


Według Blancharda, małpa to „następny ruch”. Czy kiedykolwiek byłeś na spotkaniu, na którym wyznaczono ci wiele zadań do wykonania, a ty jedynie zastanawiasz się, czy one wszystkie tak naprawdę powinny należeć do ciebie? Czy kiedykolwiek przydzielono ci jakieś zadanie, a ty nie miałeś pewności, czy jest ono na tyle ważne, że musi zostać wykonane w pierwszej kolejności? Prawdopodobnie miałeś do czynienia z małpą. Są to zadania, które zajmują nasz czas, a powinny one zajmować go innym osobom, w innych miejscach. Czy to ty jesteś twórcą swojego produktu? Przekaż obowiązki, takie jak księgowość czy transport tym, którzy specjalizują się właśnie w tych dziedzinach.

Całą sytuację opisują wcześniej wspomniane cztery zasady zarządzania małpami. Dialog pomiędzy szefem a pracownikiem nie może się zakończyć, dopóki wszystkie małpy nie będą miały: odpowiednio zidentyfikowanych i określonych „następnych ruchów”, właścicieli (każdej osobie przypisana jest małpa tj osoba ta jest za nią odpowiedzialna, jest jej posiadaczem), polisy ubezpieczeniowej (obejmującej ryzyko), ustalonych spotkań dotyczących karmienia i kontroli (określany jest czas i miejsce obserwacji; ma to związek ze zdrowiem małp; każda małpa powinna „umówić się” na takie spotkanie).

Celem tych czterech reguł zarządzania małpami jest upewnienie się, że właściwie rzeczy wykonywane są we właściwy sposób, we właściwym czasie i przez właściwe osoby. Autor zaznacza również, że zasady te powinny być stosowane przez małpy, które zasługują na życie. Okazuje się, że niektóre na to nie zasługują. Nalega, aby zadawać pytanie: „dlaczego my to wszystko robimy?”.

Jeżeli nie otrzymamy konkretnej odpowiedzi, należy taką małpę zlikwidować, dzięki czemu w przyszłości na pierwszym miejscu nie będą kładzione rzeczy, do których nie powinno się przykładać zbyt dużo wagi. Małpa nie jest projektem czy problemem – małpa to wszystko to, co stanowi „następny krok” w projekcie lub problemie.

Prawdopodobnie najlepszą lekcją, jaką daje nam zarządzanie małpami, w domu i w pracy, jest to, że zawsze trafią się jakieś małpy proszące o naszą atencję, a na które nie powinniśmy tracić naszego czasu. Jeżeli nie jesteśmy ostrożni przy doborze zajęć, za które powinniśmy być odpowiedzialni w pierwszej kolejności, bardzo łatwo jest troszczyć się o nieodpowiednie małpy, kiedy te naprawdę ważne nie otrzymują od nas odpowiedniej ilości uwagi. Jeśli w bezmyślny sposób spróbujemy zająć się nimi wszystkimi, nasze wyniki spadną, a nasz wysiłek ulegnie znacznemu osłabieniu.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

9 marca 2018
Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
9 marca 2018
Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
2 marca 2018
Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
2 marca 2018
Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
26 lutego 2018
„17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.