W ostatnich latach zaczęliśmy uważać, że dobrym rozwiązaniem na wszystkie bolączki menadżerów wyższego szczebla, dyrektorów i prezesów jest zorganizowane, tematyczne szkolenie. Rekrutacja i selekcja pracowników błyskawicznie stały się kolejnymi obszarami, w zakresie których rozszerzamy kompetencje naszych podwładnych, odpowiedzialnych za te działania. Sama wiedza to jednak nie wszystko – w procesie rekrutacji absolutnie niezbędne są kompetencje miękkie!
Jakimi konkretnie powinna się wykazywać osoba, która będzie rekrutować do Twojej firmy nowych ludzi?
Doświadczenie, lista poprzednich pracodawców oraz wykonywane dotychczas obowiązki to oczywiście kluczowe kwestie, jednak w codziennej pracy liczy się również wielozadaniowość, umiejętność pracy pod presją i w grupie, zdolność delegowania zadań czy też przyjacielska postawa wobec innych członków teamu.
Rekrutacją kandydatów powinna zająć się osoba, która sama wykazuje się właśnie tymi cechami! Osobie efektywnej i proaktywnej łatwiej będzie ocenić, czy człowiek, który przyszedł na rozmowę, dorówna jej pod tym względem.
Każda rozmowa rekrutacyjna – nawet ta przez telefon bądź w formie videokonferencji – to ogromny stres. Na tak zwaną „pierwszą linię” wyślij więc człowieka empatycznego, szeroko uśmiechniętego, który w kilka chwil potrafi rozładować wywołany zaistniałą sytuacją nerwy.
Wielu kandydatów wypada na rozmowach kiepsko nie dlatego, że brak im kwalifikacji, lecz zaczyna ich zjadać niepotrzebny stres. Konfrontując im z kimś, kto da im poczucie komfortu, zwiększasz szansę, że pokażą się od najlepszej strony.
Nie zapominajmy również o tym, że człowiek odpowiedzialny za rekrutację musi być doskonale zaznajomiony ze specyfiką danego stanowiska. Dobra znajomość zakresu obowiązków czy narzędzi, jakimi przyszły pracownik będzie się posługiwał to podstawa udanej rekrutacji. Branża HR-owa stale ewoluuje i rozwija się, a jedną z najlepszych opcji, by opanować całą wiedzę jest właśnie szkolenie.
Rekrutacja i selekcja pracowników to ogromna odpowiedzialność, która wymaga także kompetencji miękkich – zamiast zatem wysyłać na kurs losową osobę, postaw na człowieka empatycznego i otwartego.