Znalezienie pracownika – kompetentnego i lojalnego – w dzisiejszych czasach wymaga włożenia znacznie więcej wysiłku niż jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy osoba przychodząca do pracy wiązała się z daną firmą na długie lata.
Obecnie wymaga się doświadczenia od młodych, sprawności i wytrzymałości, ale w zamian trzeba im oferować to, czego potrzebują w codziennych interakcjach: zmienności, podtrzymywania zainteresowania, atrakcyjności.
Kanały przekazywania informacji
Aby znaleźć dobrego pracownika, powinno się wyjść mu naprzeciw. Znaleźć miejsca, w których przebywa oraz z którymi wiąże swoje plany na przyszłość. Warto też pamiętać, że Internet to nie tylko tablica ogłoszeniowa, na której zamieszcza się standardową ofertę pracy i czeka, aż ktoś się zgłosi, ponieważ posiada odpowiednie kwalifikacje.
Dzisiaj trzeba najpierw zainteresować, przedstawić korzyści z podjęcia współpracy z przedsiębiorstwem, a dopiero w dalszej kolejności przedstawić swoje wymagania. Sama rozmowa przestaje być wymiernym źródłem informacji – obecnie odbywają się szkolenia, które uczą, jak dobrze wypaść, jak pokazać się od jak najlepszej strony, jak odegrać scenariusz wywiadu z osobą rekrutującą, aby otrzymać rolę. Brakuje w niej autentyczności i szczerości, a jedynie wyuczonego zachowania.
Dobry kandydat – naturalny kandydat
Istnieje pewna przepaść między tym, co oczekuje pracodawca, a tym, co faktycznie zastaje osoba rekrutująca w czasie rozmowy, przeglądania CV, sprawdzająca testy umiejętności. Ludzie maskują swoje prawdziwe cele, chcą pokazać się od jak najlepszej strony, dlatego też w życiorysie opowiadają o poziomie umiejętności, jaki nie zawsze posiadają.
Dlatego też najlepszym sposobem na wybadanie, czy kandydat nadaje się na dane stanowisko, nie są informacje zamieszczone w CV (łącznie z klauzulą o przetwarzaniu danych osobowych, zgodnie z wytyczonymi normami), ani bezpośrednia rozmowa, ale testy praktycznych umiejętności, naturalne zachowania w trudnej sytuacji. Dopiero wtedy kandydat ma szansę wykazania się i przekonania do siebie potencjalnego pracodawcy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przygotowując nasze szkolenia HR online nie przekładamy treści i procesu „jeden do jednego” ze szkoleń stacjonarnych.
Zobacz nasze szkolenia HR.
Zobacz więcej:
szkolenia HR
Ochrona danych osobowych
Należy też pamiętać o tym, że zgodnie z rozporządzeniem unijnym, wszystkie dane osobowe zbierane w trakcie procesu muszą być pozyskiwane dobrowolnie i świadomie, a po jego zakończeniu usuwane z systemu na wniosek kandydata.
Może się to odbyć w dowolnym momencie, a osoba je gromadząca ma obowiązek spełnić to życzenie, nawet jeżeli potrzebuje ich do celów marketingowych.