Jak wygląda proces znakowania produktów w farmacji?

Oznakowanie produktów kosmetycznych i farmakologicznych jest niezwykle istotne. Dlatego też zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa, do każdego specyfiku sprzedawanych w branży farmaceutycznej zostać dołączone muszą specjalne druki informacyjne dotyczące m.in. receptury kosmetycznej.

zdjęcie - (the_title())


Jak wygląda proces znakowania produktów w farmacji?

Oznakowanie produktów kosmetycznych i farmakologicznych jest niezwykle istotne. Dlatego też zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa, do każdego specyfiku sprzedawanych w branży farmaceutycznej zostać dołączone muszą specjalne druki informacyjne dotyczące m.in. receptury kosmetycznej (dopuszczane jest także umieszczanie najistotniejszych informacji na opakowaniach produktów).

W tym przypadku najważniejsze informacje to:

  • charakterystyka produktu,
  • oznakowanie opakowania.

Warto także dodać, że brak powyższych informacji skutkuje tym, że dany produkt nie zostanie dopuszczony do obrotu (gdyż bez odpowiedniego oznaczenia zawierającego niezbędne informacje specyfik nie zostanie zatwierdzony przez Ministerstwo Zdrowia w czasie procesu jego rejestracji).

Jednym z dokumentów określających zasady oznakowania produktów farmaceutycznych jest załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 lutego 2009 roku. Załącznik numer 1 określa wymagania dotyczące sposobu sporządzania oznakowania opakowań, natomiast załącznik numer 2 określa wymagania odnoszące się do sposobu sporządzania ulotki produktu, która trafia w ręce pacjenta.

W rozporządzeniu dość szczegółowo określone zostały wymagania, które dotyczą produkcji wyrobów kosmetycznych a dokładniej sposobu znakowania opakowań leczniczych produktów, treści jaka obowiązkowo znaleźć się powinna na ulotce, a także zakres dostępności jej treści.

Warto także dodać, że forma ulotki dostosowana powinna być do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. W tym celi najważniejsze informacje za pomocą systemu Braille’a umieszczane są na opakowaniu zewnętrznym (lub jeśli takiego nie ma na opakowaniu bezpośrednim). W tym przypadku za najważniejsze informacje uznaje się:

  • nazwę danego produktu,
  • jego moc,
  • postać farmaceutyczna (informacja ta podawana jest jednak tylko wtedy, gdy dana substancja lecznicza występuje w co najmniej dwóch postaciach).

W przypadku takich środków nie bez znaczenia pozostaje także grafika umieszczana na opakowaniach zewnętrznych lub bezpośrednich np.:

  • na lekach przeznaczonych dla dzieci umieszczany jest wizerunek dzieci,
  • na lekach przeciw alergii umieszczony zostaje wizerunek roślin czy zwierząt.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Dla aptek firm farmaceutycznych i hurtowni farmaceutycznych Zobacz nasze szkolenia kosmetyczne i farmaceutyczne

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Jak zapewne każdy doskonale się orientuje, w tym roku pojawiła się w ustawodawstwie bardzo ważna nowelizacja ustawy o odpadach. Co dokładniej się z nią wiąże? Jakie obowiązki spadną teraz na przedsiębiorców i na firmy? O tym wszystkim powiemy pokrótce poniżej…
Ochrona środowiska to rzecz zdecydowanie bardzo istotna dla każdej firmy i to naprawdę z wielu powodów. Jak dokładniej wyglądają takie powody? Jak firmy mogą chronić środowisko?
Ustawa o odpadach jest dość istotną ustawą dla każdej firmy. Kiedy dokładnie nowe przepisy wejdą w życie? Od kiedy ich przestrzeganie będzie już normalnie egzekwowane? Z czym trzeba się tutaj na pewno liczyć?
Ustawa o ochronie środowiska obowiązuje każdego z nas – bez wyjątku. Warto podkreślić, że określona jest w niej także dokładnie kwestia wycinki drzew. Czy taka wycinka drzew musi być gdziekolwiek zgłaszana? Jak to w zasadzie dokładniej wygląda? Czy z prywatnej posesji można wyciąć cokolwiek?
Prawo wodne to dość skomplikowane prawo w ustawodawstwie polskim. Na czym dokładniej ono polega? Kogo w zasadzie obowiązuje? Jak wygląda egzekwowanie prawa wodnego? Na te pytania odpowiemy pokrótce poniżej.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.