Jakie są najważniejsze prawa konsumenta?
Czy każda osoba, która dokonuje zakupu określonych towarów czy też korzysta z konkretnych usług staje się konsumentem?
Otóż, okazuje się że nie. Kodeks Cywilny wyraźnie wskazuje na to, że za konsumenta może zostać uznana jedynie osoba fizyczna nabywająca towary lub korzystająca z usług w celach nie związanych z wykonywaną przez nią działalnością zarobkową.
Każdy człowiek, niemal każdego dnia jest konsumentem - zarówno w momencie kupowania świeżego pieczywa w piekarni czy też podczas zawierania umowy energetycznej. Warto więc zdawać sobie sprawę z tego, jakie przepisy prawa chronią konsumentów a poznać je można idąc na szkolenie prawo energetyczne bądź szkolenie służebność przesyłu.
Jakie są najważniejsze prawa konsumenta?
Przepisy prawne w sposób niezwykle szczegółowy określają prawa jakie przysługują każdemu konsumentowi. Na pierwszym miejscu warto wskazać na prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.
Głównym zadaniem tego prawa jest ochrona konsumenta przed towarami niebezpiecznymi, które mogą zagrażać jego zdrowiu. Producenci mają obowiązek wyraźnego informowania konsumentów na opakowaniach towarów o tym, że mogą one stanowić jakiekolwiek zagrożenie.
Kolejne istotne z punktu widzenia konsumenta prawo, to prawo do pozytywnego załatwienia uzasadnionych reklamacji. Czasem zdarza się, że zakupiony zostanie towar, który jest wadliwy już na etapie produkcji.
Wówczas konsumentowi przysługuje prawo do jego reklamacji. Jeżeli konsument uzna, że jego podstawowe prawa zostały naruszone, to może on zwrócić się o pomoc czy poradę do instytucji państwowych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest właściwy w sprawach, w których zostało poszkodowanych więcej osób, natomiast w sprawach indywidualnych można zwrócić się do Miejskiego rzecznika konsumentów.
Prawa konsumenta szkolenie
Na terenie całego kraju organizowane są otwarte szkolenia z zakresu ochrony praw konsumenta. Szkolenia o takiej tematyce dedykowane są przede wszystkim osobom zatrudnionym na stanowiskach urzędniczych w organach zajmujących się ochroną praw konsumenta, a także wszystkim, którzy w swoim życiu zawodowym mają styczność z szeroko pojętym handlem oraz usługami na rzecz osób prywatnych.