Konsument jako strona umów w energetyce

Szkolenia - energetyka, inwestycje onlineotwartezamkniete

Prawa konsumenta zmiany – przedsiębiorstwo obrotu i konsument jako strony umów zawieranych na rynku energii i paliw gazowych z uwzględnieniem wzmocnienia pozycji konsumenta najnowszymi regulacjami prawa energetycznego oraz ustawy o prawach konsumenta. Wybrane i najnowsze regulacje. Przegląd najnowszego orzecznictwa Prezesa URE, SOKiK, SN oraz sądów cywilnych.

INFORMACJE O SZKOLENIU

  • Jeśli pojawiają się problemy techniczne w trakcie połączenia nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Szkolenie zamknięte

Program jest propozycją wstępną. Może zostać zmodyfikowany, aby odpowiedzieć na oczekiwania wynikające ze specyficznego kontekstu, dodatkowych potrzeb czy profilu grupy docelowej.

Zawartość może być realizowana w wersji warsztatowej, webinarowej, część materiału może być przedstawiona w formie pigułek wiedzy – video, podcast, infografiki. Może być również elementem większej akademii szkoleniowej.

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu (prawa konsumenta szkolenie) które poprowadzi uznany ekspert – praktyk Sędzia Sądu Apelacyjnego w Szczecinie, znany i ceniony za wysoki poziom przekazywanej wiedzy, zaangażowanie i umiejętność skupienia uwagi słuchaczy na istotnych dla nich zagadnieniach (prawa konsumenta zmiany).

Grupa docelowa:
Do udziału w warsztatach zapraszamy:

  • zarządy przedsiębiorstw
  • pracowników biur obsługi klienta
  • radców prawnych
  • pracowników dep. Ds. regulacji
  • pracowników działów umów i rozliczeń
  • kontrolerów wewnętrznych
  • zarządzających ryzykiem
  • osoby zawierające umowy
  • Dyrektorów, Managerów, Specjalistów ds. umów, kontraktów
  • pracowników działów sprzedaży i marketingu
  • energetyków, pracowników działów technicznych

Dla osób chcących poznać prawa konsumenta szkolenie to będzie idealnym wyborem!

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu (prawa konsumenta szkolenie) które poprowadzi uznany ekspert – praktyk Sędzia Sądu Apelacyjnego w Szczecinie, znany i ceniony za wysoki poziom przekazywanej wiedzy, zaangażowanie i umiejętność skupienia uwagi słuchaczy na istotnych dla nich zagadnieniach (prawa konsumenta zmiany).

Grupa docelowa:
Do udziału w warsztatach zapraszamy:

  • zarządy przedsiębiorstw
  • pracowników biur obsługi klienta
  • radców prawnych
  • pracowników dep. Ds. regulacji
  • pracowników działów umów i rozliczeń
  • kontrolerów wewnętrznych
  • zarządzających ryzykiem
  • osoby zawierające umowy
  • Dyrektorów, Managerów, Specjalistów ds. umów, kontraktów
  • pracowników działów sprzedaży i marketingu
  • energetyków, pracowników działów technicznych

Dla osób chcących poznać prawa konsumenta szkolenie to będzie idealnym wyborem!

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

1.Wiadomości wprowadzające

2. Różnorodność rozumienia pojęcia przedsiębiorcy w regulacjach prawa cywilnego, gospodarczego oraz energetycznego

3. Umiejętność właściwego odczytywania i posługiwania się różnorodnymi rejestrami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej

  • wskazanie podstawowych rejestrów oraz techniki ich właściwego odczytywania
  • analiza zapisów mających podstawowe znaczenie przy zawieraniu i realizowaniu umów z przedsiębiorcami

4. Zagrożenia związane z niewłaściwym rozumieniem i praktycznym odniesieniem do problematyki reprezentacji oraz przedstawicielstwa przedsiębiorcy

  • zapisy umowne odnoszące się do reprezentacji oraz przedstawicielstwa
  • techniki właściwego sprawdzania osób uprawnionych do zawierania kontraktów handlowych

5. Problematyka zawierania umów z instytucjami państwowymi, samorządowymi ( szpitalami, szkołami)

  • spółdzielniami
  • wspólnotami mieszkaniowymi
  • parafiami

6. Analiza aktualnych zapisów prawa energetycznego pod kątem zawierania i realizowania umów z przedsiębiorcami

  • umowa sprzedaży a umowa kompleksowa
  • wzajemny stosunek pomiędzy regulacjami prawa energetycznego, a prawa cywilnego w zakresie umów

7. Technika prawidłowego wykorzystywania przez przedsiębiorstwo energetyczne:

  • wzorów umów, regulaminów, ogólnych warunków umów
  • umiejętność wprowadzania zmian do już zawartych i realizowanych umów
  • znaczenie i obowiązywanie dla stron umowy Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej
  • zmiana zapisów instrukcji i jej skuteczność w stosunku do stron umowy dystrybucyjnej kompleksowej, sprzedaży zawieranej z przedsiębiorcą

8. Zagadnienia związane z ustaniem umowy, umiejętność ich właściwego zastosowania

  • omówienie przypadków, w których następuje wygaśnięcie umowy, jej rozwiązanie oraz odstąpieniem od niej
  • najczęściej popełniane przez przedsiębiorstwo energetyczne błędy w związane z wypowiadaniem umów
  • problematyka związana z ustaniem skutków prawnych umów zawartych zarówno przez przedsiębiorstwo obrotu jak i dystrybucji

9. Przygotowywanie prawnych sposobów zabezpieczenia realizacji warunków umowy przez odbiorcę
( przedsiębiorcę) w sposób maksymalnie gwarantujący skuteczność ewentualnej windykacji należności:

  • argumentacja przemawiająca za możliwością ich stosowania przez przedsiębiorstwo energetyczne (ewentualne zarzuty ze strony Prezesa URE oraz UOKiK)

10. Ramy czasowe zawierania umów zabezpieczających

  • określenie najlepszego oraz końcowego momentu uzyskania zabezpieczenia

11. Umiejętność stosowania właściwych form zabezpieczenia

  • przy wykorzystaniu współpracy z dłużnikiem (osobami trzecimi)
  • bez zgody dłużnika ( sposób przymusowy)

12. Znaczenie doboru odpowiedniego sposobu zabezpieczenia do konkretnej umowy handlowej w sposób maksymalnie zabezpieczający interes wierzyciela oraz najmniej uciążliwy dla odbiorcy

  • umiejętność negocjowania właściwego sposobu zabezpieczenia z klientem kluczowym (strategicznym)
  • stosowanie zabezpieczeń z klientami masowymi

13. Praktyczne aspekty związane z wprowadzeniem i stosowaniem procedury zmiany sprzedawcy

  • analiza zapisów dyrektyw, ustawy Prawo energetyczne i rozporządzeń wykonawczych
  • obowiązki w tym zakresie nałożone na sprzedawcę (nowego i dotychczasowego) oraz operatora systemu dystrybucyjnego
  • problematyka właściwych pełnomocnictw udzielanych nowemu sprzedawcy przez odbiorcę
  • złożoność relacji zachodzących pomiędzy „starym a nowym” sprzedawcą
  • najczęstsze problemy pojawiające się pomiędzy przedsiębiorstwem obrotu i dystrybucji przy realizacji procesu zmiany sprzedawcy

14. Istotne znaczenie dla właściwej współpracy przedsiębiorstwa obrotu i dystrybucji stosowania regulacji nielegalnego poboru energii i paliw gazowych

  • zasady interpretacji nielegalnego poboru
  • analiza praktycznych przypadków, będących na pograniczu kontynuacji umowy a nielegalnego poboru
  • analiza przypadków mogących rodzić konflikt interesów pomiędzy obrotem a dystrybucją

15. Niebezpieczeństwa i zagrożenia dla przedsiębiorstwa obrotu związane z nieuzasadnionym wstrzymaniem przedsiębiorcy dostaw :

  • z własnej inicjatywy przedsiębiorstwa dystrybucyjnego
  • na zlecenie sprzedawcy
  • obligatoryjne i fakultatywne wstrzymywanie dokonywane przez przedsiębiorstwo dystrybucji
  • wzajemne relacje pomiędzy obrotem i dystrybucją na tle realizowania polecenia wstrzymania dostaw paliw gazowych, energii ( jej wznowienia), propozycje ich właściwego ułożenia
  • techniki właściwego postępowania przed podjęciem decyzji o wtrzymaniu dostaw w przypadku braku płatności przez odbiorcę zaległych i bieżących należności
  • żądania odszkodowawcze przedsiębiorców kierowane do przedsiębiorstwa obrotu związane z nieuzasadnionym wg nich wstrzymaniem dostaw , zasady postepowania przedsiębiorstwa obrotu
  • praktyka orzecznicza Prezesa URE i SOKiK odnosząca się do nieuzasadnionego wstrzymania dostaw

16. Właściwe prowadzenie i przestrzeganie przez przedsiębiorstwo obrotu nowych regulacji postępowania reklamacyjnego w zakresie obejmującym:

  • reklamację dotyczącą dostarczania paliw gazowych lub energii
  • reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii,
  • problematyka właściwego i prawnie skutecznego doręczania przedsiębiorcy korespondencji ( w tym doręczania za pośrednictwem poczty elektronicznej, sms, faksu)

1.Wiadomości wprowadzające

2. Różnorodność rozumienia pojęcia przedsiębiorcy w regulacjach prawa cywilnego, gospodarczego oraz energetycznego

3. Umiejętność właściwego odczytywania i posługiwania się różnorodnymi rejestrami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej

  • wskazanie podstawowych rejestrów oraz techniki ich właściwego odczytywania
  • analiza zapisów mających podstawowe znaczenie przy zawieraniu i realizowaniu umów z przedsiębiorcami

4. Zagrożenia związane z niewłaściwym rozumieniem i praktycznym odniesieniem do problematyki reprezentacji oraz przedstawicielstwa przedsiębiorcy

  • zapisy umowne odnoszące się do reprezentacji oraz przedstawicielstwa
  • techniki właściwego sprawdzania osób uprawnionych do zawierania kontraktów handlowych

5. Problematyka zawierania umów z instytucjami państwowymi, samorządowymi ( szpitalami, szkołami)

  • spółdzielniami
  • wspólnotami mieszkaniowymi
  • parafiami

6. Analiza aktualnych zapisów prawa energetycznego pod kątem zawierania i realizowania umów z przedsiębiorcami

  • umowa sprzedaży a umowa kompleksowa
  • wzajemny stosunek pomiędzy regulacjami prawa energetycznego, a prawa cywilnego w zakresie umów

7. Technika prawidłowego wykorzystywania przez przedsiębiorstwo energetyczne:

  • wzorów umów, regulaminów, ogólnych warunków umów
  • umiejętność wprowadzania zmian do już zawartych i realizowanych umów
  • znaczenie i obowiązywanie dla stron umowy Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej
  • zmiana zapisów instrukcji i jej skuteczność w stosunku do stron umowy dystrybucyjnej kompleksowej, sprzedaży zawieranej z przedsiębiorcą

8. Zagadnienia związane z ustaniem umowy, umiejętność ich właściwego zastosowania

  • omówienie przypadków, w których następuje wygaśnięcie umowy, jej rozwiązanie oraz odstąpieniem od niej
  • najczęściej popełniane przez przedsiębiorstwo energetyczne błędy w związane z wypowiadaniem umów
  • problematyka związana z ustaniem skutków prawnych umów zawartych zarówno przez przedsiębiorstwo obrotu jak i dystrybucji

9. Przygotowywanie prawnych sposobów zabezpieczenia realizacji warunków umowy przez odbiorcę
( przedsiębiorcę) w sposób maksymalnie gwarantujący skuteczność ewentualnej windykacji należności:

  • argumentacja przemawiająca za możliwością ich stosowania przez przedsiębiorstwo energetyczne (ewentualne zarzuty ze strony Prezesa URE oraz UOKiK)

10. Ramy czasowe zawierania umów zabezpieczających

  • określenie najlepszego oraz końcowego momentu uzyskania zabezpieczenia

11. Umiejętność stosowania właściwych form zabezpieczenia

  • przy wykorzystaniu współpracy z dłużnikiem (osobami trzecimi)
  • bez zgody dłużnika ( sposób przymusowy)

12. Znaczenie doboru odpowiedniego sposobu zabezpieczenia do konkretnej umowy handlowej w sposób maksymalnie zabezpieczający interes wierzyciela oraz najmniej uciążliwy dla odbiorcy

  • umiejętność negocjowania właściwego sposobu zabezpieczenia z klientem kluczowym (strategicznym)
  • stosowanie zabezpieczeń z klientami masowymi

13. Praktyczne aspekty związane z wprowadzeniem i stosowaniem procedury zmiany sprzedawcy

  • analiza zapisów dyrektyw, ustawy Prawo energetyczne i rozporządzeń wykonawczych
  • obowiązki w tym zakresie nałożone na sprzedawcę (nowego i dotychczasowego) oraz operatora systemu dystrybucyjnego
  • problematyka właściwych pełnomocnictw udzielanych nowemu sprzedawcy przez odbiorcę
  • złożoność relacji zachodzących pomiędzy „starym a nowym” sprzedawcą
  • najczęstsze problemy pojawiające się pomiędzy przedsiębiorstwem obrotu i dystrybucji przy realizacji procesu zmiany sprzedawcy

14. Istotne znaczenie dla właściwej współpracy przedsiębiorstwa obrotu i dystrybucji stosowania regulacji nielegalnego poboru energii i paliw gazowych

  • zasady interpretacji nielegalnego poboru
  • analiza praktycznych przypadków, będących na pograniczu kontynuacji umowy a nielegalnego poboru
  • analiza przypadków mogących rodzić konflikt interesów pomiędzy obrotem a dystrybucją

15. Niebezpieczeństwa i zagrożenia dla przedsiębiorstwa obrotu związane z nieuzasadnionym wstrzymaniem przedsiębiorcy dostaw :

  • z własnej inicjatywy przedsiębiorstwa dystrybucyjnego
  • na zlecenie sprzedawcy
  • obligatoryjne i fakultatywne wstrzymywanie dokonywane przez przedsiębiorstwo dystrybucji
  • wzajemne relacje pomiędzy obrotem i dystrybucją na tle realizowania polecenia wstrzymania dostaw paliw gazowych, energii ( jej wznowienia), propozycje ich właściwego ułożenia
  • techniki właściwego postępowania przed podjęciem decyzji o wtrzymaniu dostaw w przypadku braku płatności przez odbiorcę zaległych i bieżących należności
  • żądania odszkodowawcze przedsiębiorców kierowane do przedsiębiorstwa obrotu związane z nieuzasadnionym wg nich wstrzymaniem dostaw , zasady postepowania przedsiębiorstwa obrotu
  • praktyka orzecznicza Prezesa URE i SOKiK odnosząca się do nieuzasadnionego wstrzymania dostaw

16. Właściwe prowadzenie i przestrzeganie przez przedsiębiorstwo obrotu nowych regulacji postępowania reklamacyjnego w zakresie obejmującym:

  • reklamację dotyczącą dostarczania paliw gazowych lub energii
  • reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii,
  • problematyka właściwego i prawnie skutecznego doręczania przedsiębiorcy korespondencji ( w tym doręczania za pośrednictwem poczty elektronicznej, sms, faksu)

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

Szkolenie związane z:

OPINIE O SZKOLENIACH

Monika Tarczyńska-Nowak


Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 500
fax: 22 266 08 51
m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl
Monika Tarczyńska-Nowak

Monika Tarczyńska-Nowak


Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 500
fax: 22 266 08 51
m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl
Monika Tarczyńska-Nowak

Monika Tarczyńska-Nowak


Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 500
fax: 22 266 08 51
m.tarczynska-nowak@projektgamma.pl
Monika Tarczyńska-Nowak
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - energetyka, inwestycje

Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego przedstawione zostaną zagadnienia związane instytucją wywłaszczenia w polskim systemie prawnym.
2025-12-09
09 grudnia 2025
Szkolenie online Szkolenie online
Szkolenie skierowane jest do profesjonalistów z branży nieruchomości, którzy posiadają kilku- lub kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe i mają styczność z operatami szacunkowymi w swojej codziennej pracy
2025-12-09
09 grudnia 2025
Szkolenie online Szkolenie online
Celem szkolenia jest zaznajomienie różnych grup zawodowych z mapami jako dokumentami wykorzystywanymi w wielu procesach inwestycyjnych, administracyjnych, cywilnych. O mapie jako przedstawieniu w sposób subiektywny obrazu rzeczywistości i jego dokumentowaniu.
2026-01-08
08 stycznia 2026
Szkolenie online Szkolenie online
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

FAQ

Jakie prawa ma konsument?

Konsument w sektorze energetycznym posiada szereg praw wynikających z ustawy Prawo energetyczne, Kodeksu cywilnego oraz przepisów o ochronie praw konsumenta. Do najważniejszych należy prawo do jasnej i rzetelnej informacji o warunkach umowy, pełnej transparentności kosztów oraz możliwości reklamacji i rozwiązania umowy w określonych przypadkach. W praktyce konsumenci mogą korzystać z pomocy instytucji takich jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które nadzorują przestrzeganie tych regulacji. Szczególnie istotna jest ochrona przed nieuczciwymi praktykami, np. narzucaniem niekorzystnych warunków czy ukrytymi opłatami. Nowelizacje przepisów stale wzmacniają pozycję konsumenta na rynku energii.

Kiedy dochodzi do naruszenia umowy?

Naruszenie umowy energetycznej może mieć miejsce w różnych sytuacjach, takich jak opóźnienia w dostawie energii, nieprawidłowe rozliczenia, odmowa reklamacji czy wprowadzenie niezgodnych z prawem zmian w warunkach umowy. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy, jednak podstawą jest tu znajomość przysługujących uprawnień oraz szybkie reagowanie na pierwsze sygnały problemów. Konsument ma prawo domagać się naprawienia szkody, skorzystać z mediacji lub zwrócić się do odpowiednich organów regulacyjnych.

Voucher rozwojowy 2025