10 zasad dobrego szefa oraz jak je wykształcić u siebie!
Bycie kierownikiem nie jest prostą sprawą nawet dla naturalnych liderów. Nieraz bowiem okazuje się, że gdzieś, któraś nasza cecha kierownika nie jest do końca wykształcona. Co to jednak w zasadzie w ogóle oznacza? Czyżbyśmy mogli wyróżnić jakieś ogólne zasady bycia kierownikiem?
Cechy dobrego kierownika
Generalnie tak - istnieje coś takiego jak cechy osobowości kierownika czy cechy lidera grupy. Warto zresztą spojrzeć na naturalnie wyłaniających się liderów z różnych grup. Jacy oni są? Czy przypadkiem nie posiadają dość dobrze rozwiniętych niektórych cech? Oczywiście, że posiadają.
Jak zatem prezentują się takie cechy dobrego kierownika?
- Opanowanie
Bez wątpienia podstawową cechą każdego dobrego kierownika jest opanowanie - umiejętność zachowania zimnej krwi w sytuacjach stresowych, możliwość podjęcia wtedy decyzji.
- Komunikatywność i umiejętne motywowanie
Oczywiście dobry kierownik powinien także umieć motywować ludzi i generalnie rozmawiać z nimi. Oznacza to też, że powinien się na nich znać - wiedzieć, w jaki sposób rozmawiać z daną osobą, jak ją zmotywować. Nie jest przecież żadną tajemnicą, że niektórzy wolą sobie dłużej pogadać, inni zaś raczej preferują szybkie i konkretne rozmowy. Ponadto niektórzy wolą mocną motywację, niczym w sporcie, inni zaś lepiej reagują na delikatne pochwały.
- Rozwiązywanie konfliktów i sprawiedliwość
Szef powinien również umieć zapobiegać konfliktom w grupie, a jeśli już się pojawiły, to rozwiązywać je, jednak dbając oczywiście o sprawiedliwość i nie kierując się osobistymi preferencjami.
- Sprawne zarządzanie czasem, punktualność
Cechy dobrego kierownika to właśnie także umiejętność organizacji swojego czasu oraz czasu podwładnych a także punktualność.
- Konsekwencja w działaniu
Cechą lidera grupy jest również pewna konsekwencja w działaniu - jeśli już coś zaczęliśmy jako grupa, jest to decyzja odpowiedzialna i z myśleniem wprzód - nie zmieniamy jej co chwila.
- Rozwijanie swoich kompetencji
Oczywiście nikt także nie będzie szanował szefa, który tylko każe się doszkalać innym, sam natomiast dużo ze sobą nie robi. To jak słynna maksyma "za mną" zamiast "naprzód". Jeśli szef będzie dbał o kształcenie siebie, na pewno zadbają o to również i pracownicy.
- Gotowość do pomocy
Cechą lidera grupy jest także gotowość do pomocy. Kierownik powinien choćby i mniej więcej być zorientowany, co się dzieje wśród podwładnych, czy ktoś nie ma kłopotów rodzinnych itp.
- Pokora
Cechą dobrego kierownika jest także niewątpliwie umiejętność przyznania się do błędu - to wywołuje większy szacunek u pracowników niż fałszywa buta.
- Dobrze oddelegowane zadania
Kierownik niewątpliwie także powinien umieć sprawnie zarządzać oddelegowywaniem zadań. Wracamy tu znowu do jednej sprawy - otóż cechą lidera grupy jest umiejętność rozpoznania talentów i sprawne zarządzanie ludźmi.
- Dbanie o atmosferę w pracy
Na koniec trzeba jeszcze poruszyć trochę zagadnienie atmosfery w pracy. Oczywiście szef musi być stanowczy i dbać o dyscyplinę, niemniej jednak sama atmosfera powinna być przyjemna.
Cechy dobrego kierownika - jedno z ważniejszych szkoleń
Dlaczego to jest tak ważne, aby w pracy mieć dobrych kierowników? Otóż coraz więcej osób wybiera daną pracę nie tylko pod kątem zarobków, ale także właśnie atmosfery w pracy. Innymi słowy jeśli zainwestujemy w dobrego kierownika, to na pewno też nie tylko znajdziemy dobrych pracowników, lecz również kierownik znajdzie talenty i zmotywuje tych pracowników, których już mamy.
Warto zatem nawet naprawdę dobrych kierowników, posłać dodatkowo na szkolenie z zakresu cech lidera grupy czy cech dobrego kierownika. Dzięki temu jeszcze bardziej rozwiną oni w sobie te talenty i wrodzone
umiejętności menedżerskie a my zyskamy wspaniałych negocjatorów, mediatorów i przywódców. Oczywiści jako kierownicy sami powinniśmy iść na takie szkolenia, nie tylko po to, aby rozwinąć swoje umiejętności, lecz również aby pokazać innym, że to naprawdę się opłaca i przynosi dobre efekty!