Stres od zawsze towarzyszy naszym działaniom, dlatego też nie inaczej jest w przypadku przedsiębiorstw. To właśnie on odpowiada za liczne niepowodzenia, lecz z drugiej strony jest przyczyną motywacji, która daje nam dodatkową energię do działania. Stąd też powstała grupa określona jako zarządzanie stresem.
Jest to szereg działań o bardzo obiecującym i skutkującym podejściu w stosunku do stresu. W jej ramach istnieje pięć głównych zasad, które są kluczowe dla poprawnego zarządzania w sytuacjach stresowych.
Po pierwsze zarówno jednostka, jak i cała organizacja są od siebie bardzo zależne. Automatycznie wydajność, jak i zdrowie jednostki ma wpływ na funkcjonowanie całej organizacji, oraz odwrotnie. Dlatego też bardzo ważne jest wzajemne dopasowanie, które zapewnia wysokiej jakości efekty.
Po drugie stres zarówno organizacyjny, jak i indywidualny wyzwalany przez poszczególne jednostki, jest nieunikniony. Dlatego też nie można usilnie starać się go zablokować. Z drugiej strony nie można też usprawiedliwiać się nim w sytuacji, gdy nic nie wykonaliśmy.
Trzecia zasada odnosi się do tego, że to zarządzający ponoszą pełną odpowiedzialność za zdrowie jednostek jak i całej organizacji. W ten oto sposób powinni oni działać z myślą zarówno o swoim dobrze, jak i poszczególnych jednostek. Kolejna zasada odnosi się do elastyczności przedsiębiorstw. Powinny one być w stanie dopasować się do nowelizacji oraz zmian jakie przynosi czas. Ważny w tym przypadku jest stały, niezmienny wysiłek, który musi być skierowany na problem zarządzania stresem, oraz na monitorowanie go.
Ostatnia zasada odnosi się do tego, że każdy zarówno indywidualny pracownik, jak i organizacja reagują winny sposób na stres. W praktyce ma to poważne konsekwencje, gdyż nie można podać jednej najlepszej metody walki ze stresem. Dlatego też sam model zarządzania stres powinien być dostosowany do danego przedsiębiorstwa. W efekcie czego będzie spełniał swoją rolę najlepiej jak tylko można, oraz będzie przynosił liczne korzyści.