Skończyły się już czasy, kiedy to pracownicy mieli w firmie tylko do wykonania swój kawałek pracy i tylko z niego byli rozliczani. Aktualnie, obok oczywiście twardych mierników, ocenie podlegają także stosunki panujące pomiędzy współpracownikami. Do głosu coraz częściej dochodzi bowiem model zarządzania, w którym stawia się także na człowieka i na to jak on w danej społeczności i strukturze funkcjonuje.
Zdarzają się przypadki, że udało się zatrudnić bardzo dobrego specjalistę.
Ma on zarówno odpowiednie doświadczenie, przy tym wpisuje się w budżet wynagrodzenia. Po prostu bajka. Ale po kilkunastu dniach pracy, czasem już po upływie okresu próbnego coś przestaje działać tak jak powinno. Pojawiają się pierwsze rysy. Nowy pracownik albo zostaje odrzucony przez grupę współpracowników, albo sam sprawia, że grupa zaczyna działać dysfunkcyjnie. Co w takiej sytuacji robić?
Opcja, którą można wybrać zależy w dużej mierze od tego, jak cennym dla nas pracownikiem jest dana osoba.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Jeżeli możemy sobie pozwolić na rozwiązanie z nim pracy najprostszym wyjściem będzie wręczenie mu wypowiedzenia (zwłaszcza w przypadku, gdy to on jest odpowiedzialny za powstanie konfliktu). Jeżeli jednak jest dla pracodawcy cennym nabytkiem należałoby rozważyć interwencję i próbę zażegnania konfliktu.
Często przyczyną problemów bywa nieodpowiednia komunikacja interpersonalna. Szkolenie, które pomoże rozwinąć te umiejętności, zwłaszcza w grupie, która i nie potrafi się dograć może przynieść zaskakująco dobre rezultaty. Nie ulega bowiem wątpliwościom, że częstym podłożem nieporozumień są zwyczajnie błędy popełniane na poziomie wzajemnej wymiany informacji.
Pamiętać należy także, że zdarzają się przypadki kiedy nowa osoba jest odrzucana przez grupę, bo widzi w niej zagrożenie, lub też stworzyła swego rodzaju klikę i nie chce nikogo więcej do niej dopuścić. Co zrobić w takiej sytuacji?
Z pewnością z korzyścią dla firmy będzie taką klikę rozbić. Jeżeli to możliwe to poprzydzielać pracowników do nowych zespołów, a najbardziej oporne jednostki niestety zwolnić. Czemu? Ponieważ takie zawiązane kliki są niezwykle demotywujące dla reszty firmy, ponadto mogą także podkopywać autorytet samego szefa.