Nie od dziś wiadomo, że (jak mawiał klasyk) kontrola jest najwyższą formą zaufania. Z tego też powodu każdy pracownik przechodzi swego rodzaju testy i podlega ocenom. Czasami ma tego świadomość (raczej trudno nie mieć siedząc przed przełożonym), a czasami ocena taka jest robiona z ukrycia, na przykład poprzez Tajemniczego Klienta.
Ta ostatnia forma zyskuje coraz bardziej na popularności, pozwala bowiem z jednej strony na sprawdzenie jak sprzedawca odnosi się do różnego typu klientów (kontrolujący może się wcielić w różne role), a z drugiej podnosi jakość obsługi, jeżeli pracownicy mają świadomość, że w każdej chwili mogą zostać poddani ocenie przez nieznajomą osobę.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szkolenia z negocjacji - weź udział w negocjacyjnej grze i zdobądź praktyczne umiejętności z zakresu negocjacji. Zwiększ pewność siebie, poznaj zasady komunikacji w negocjacjach i skutecznie prowadź rozmowy. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z programem szkolenia z negocjacji.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie techniki sprzedaży, szkolenia dla sprzedawców.
Jeżeli jednak chcesz poddawać pracowników takiej kontroli, wzbudzać w nich permanentną niepewność, zadbać musisz o ich odpowiednie przygotowanie do pracy. Jeżeli bowiem pracownik nie posiada odpowiedniej wiedzy (choćby z zakresu oferowanych przez firmę produktów lub usług) może go to tylko zdemotywować, zamiast podnosić jakość obsługi. Osobom pracującym w handlu lub usługach z pewnością przydatne będzie szkolenie z obsługi klienta.
Poznają na nim nie tylko zasady savoir vivre’u biznesowego, uczestnicy także będą mieć okazję rozwinąć swoje umiejętności z zakresu komunikacji, czy nawiązywania relacji.
Niezwykle istotne jest to, by osoby posiadające predyspozycję do pracy w obsłudze klienta także szlifowały swój warsztat. Pamiętać też należy, że klienta nic tak nie rozdrażnia jak sprzedawca nieznający oferty własnej firmy.
W związku z tym, każda z osób bezpośrednio związana ze sprzedażą czegokolwiek (kelner, sprzedawca samochodów, czy ubezpieczeń na życie) powinien gruntownie zapoznać się z oferowanym towarem, czy usługą.
I nie wystarczy tu tylko dać broszury dostępne klientom. Jego wiedza powinna być na tyle głęboka, by był w stanie poradzić sobie z pytaniami dociekliwego potencjalnego kupca (a wiadomo, że prędzej czy później na takiego się trafi – choćby właśnie na owego wspomnianego wcześniej Tajemniczego Klienta).