Zespół pracowników, to główny element wpływający na pracę całego przedsiębiorstwa. Pierwotnie składał się on z grupy osób, znajdujących się w jednym miejscu, Ten rodzaj pracy ma z zadanie usprawnienie współpracy między poszczególnymi osobami, jak i ułatwienie działań związanych z zarządzaniem przez menadżerów, bądź szefów. Taki system przez wiele lat funkcjonował bardzo sprawnie, dając przyzwoite, a wręcz zadowalające wyniki dla przedsiębiorstwa.
Niemniej jednak wraz z rozwojem technologii, jak i postępu całego świata, firmy także musiały się zmienić, by nadążyć za tym tempem, jak i nowymi trendami. Tym samym można dostrzec potrzebę jaka się wyklarowała, a mianowicie pozyskanie lepszych i bardziej uzdolnionych pracowników. Pojawił się jednak pewien problem, gdyż nawet jeśli znaleźliśmy taki pracowników, to w wielu przypadkach znajdowali się oni poza obszarem naszej firmy, a często nawet w innych krajach.
Dopiero nowoczesne technologie, zapewniły możliwość kontaktu z nimi, jak i stworzenie formy pracy, jaką jest praca zdalna. Takie działania są bardzo popularne i przynoszą szereg korzyści, jednakże ciągną także za sobą dodatkowe problemy, a w szczególności te związane z zarządzaniem. Pojawia się więc pytanie,
jak zarządzać zespołem rozproszonym?
Oczywiście kontakt utrzymujemy przy pomocy rozwiązań technologicznych, jednakże należy pamiętać o szeregu zasad, które są kluczowe dla prawidłowego działania takich rozwiązań.
Mowa tutaj o jednym przedstawieniu celów do jakich dążymy, oraz określeniu kluczowych ról poszczególnych członków zespołu. Warto dodatkowo cele główne rozbić na mniejsze cele (tzw. milowe) dzięki czemu o wiele łatwiej będzie je osiągnąć. Poszczególne aspekty należy zamknąć w klarowne ramy takie jak czas wykonania, rodzaj uzyskiwanego produktu, czy też kto jest za co odpowiedzialny.
Jeśli zaś mowa o komunikacji, nigdy nie możemy poprzestać na komunikacji mailowej. Obecnie video-rozmowy są bardzo dobrym rozwiązaniem, budzącym większe zaufanie niż słowo pisane.