Zarządzanie obejmuje rożnego rodzaju praktyki dążące do uzyskania jak najlepszej efektywności działania przedsiębiorstwa. Na różnego rodzaje aspekty zarządzanie skalda się między innymi motywowanie, które ma za zadanie zachęcić pracowników do lepszej pracy i większej wydajności. Wyróżniamy w nim dwa główne nurty czyli pozytywny związany z systemem nagrody, oraz negatywny związanym z prowadzeniem rożnego rodzaju kar.
Jednakże samo motywowanie nie jest jedynym sposobem osiągnięcia sukcesu, jakim jest wydajna praca podwładnych.
Można także zastosować tzw. przydawanie władzy, określane jako empowerment, którego zadaniem jest angażowanie pracowników w podejmowanie różnego rodzaju decyzji związanych z prowadzoną działalnością. Wiąże się to jednak z ponoszeniem odpowiedzialności za podjęte decyzje,. Co automatycznie skutkuje zwiększeniem świadomości pracownika na temat wykonywanej pracy, jak i większego zaangażowania w lepsze wypełnianie obowiązków.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zapraszamy na
szkolenie z zarządzania projektami. Na szkoleniu zostaną omówienie kluczowe aspekty związane z zarządzaniem projektami wg. PMI: specyfika pracy projektowej, procesy i fazy w projekcie, kamienie milowe, komunikacja w projekcie, zarządzanie ryzykiem i struktura projektu.Zobacz też
zarządzanie czasem szkolenie. Zapraszamy również do zapoznania się z naszym działem
szkoleń menadżerskich.
Samo Empowerment to jedna z wielu koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi, której głównym celem jest wzmocnienie oraz usamodzielnienie pracowników.
Naukowcy wyróżnili kilka elementów mających wpływ na jakoś owego zjawiska. Mowa tutaj o tzw. self-efficacy – czyli pojęciu odnoszącym się do posiadania poczucia własnych kompetencji oraz dolności, self-determination – czyli zdolności do podejmowania decyzyjni o samym sobie, personal consequence- wierze w możliwość wpływu na inne czynniki, meaning- czyli poczuciu wartości swoich obowiązków, a także trust czyli poczuciu bezpieczeństwa.
Te aspekty określane mianem wymiarów empowerment mają kluczowe znaczenie w określaniu stopnia zaangażowana pracowników. Samo zjawisko jest pożądane w kontekście zwiększenia wydajności. Osoby, które będą świadome, tego że mają wpływ na pewne sytuacje w firmie o wiele lepiej będą wykonywały swoje obowiązki.
Chcąc dowiedzieć się więcej na ten temat można wziąć udział w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, które to poszerzą naszą wiedzę z tego zakresu zarządzania.