Sytuacje konfliktowe mają to do siebie, że zdarzają się w każdej komórce społecznej, bez różnicy czy jest to rodzica, zespół współpracowników czy grupa znajomych. W sytuacji, gdy więzi emocjonalne pomiędzy poszczególnymi członkami grupy są dosyć mocne, wówczas rozwiązywanie konfliktów jest prostsze i następuje o wiele szybciej.
W firmie osobą odpowiedzialną za umiejętne łagodzenie napięć i sytuacji konfliktowych powinien być doświadczony manager. To bowiem na jego barkach spoczywa troska o jedność i wydajność całego zespołu.
Zagrożenia wynikające z konfliktów w pracy
Konflikty w miejscu pracy można zasadniczo podzielić na dwa rodzaje. Są to sytuacje konfliktowe powstające na linii podwładny – szef oraz konflikty rodzące się w grupie współpracowników. Zarówno jeden jak i drugi przypadek mogą powodować bardzo niekorzystne kompetencje. Nie będzie żadnym odkryciem stwierdzenie, że w miejscu gdzie panuje nieprzyjazna atmosfera praca staje się mniej wydajna.
Przynajmniej jedna ze stron konfliktu czuje się pokrzywdzona i potraktowana niesprawiedliwie – trudno w takich warunkach o dobrą motywację.
Zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie
Niebywale przydatną umiejętnością w zarządzaniu zespołem pracowników jest umiejętność sprawnego rozwiązywania konfliktów. Nie wszystkie spory widoczne są jednak gołym okiem, czasem manager musi wykazać się intuicją i dociekliwością aby właściwie zdiagnozować źródło problemu. Równie istotne, a może nawet i istotniejsze, jest zapobieganie sytuacjom konfliktowym.
Wymaga to jednak nie lada doświadczenia, które można nabyć chociażby przez uczestnictwo w szkoleniu z tematyki rozwiązywania konfliktów w zespole.
Rozwiązywanie konfliktów w zespole szkolenie
Szkolenia tego typu przeznaczone są przede wszystkim dla kadry managerskiej oraz dla pracowników szczebla kierowniczego. Szeroko omawiane są między innymi techniki rozwiązywania sytuacji konfliktowych oraz psychologiczne aspekty konfliktu. Solidna dawka wiedzy połączona z ćwiczeniami praktycznymi może zaowocować zdobyciem umiejętności, które okażą się niezbędne w codziennej pracy.