Każdy z nas doświadczył wielu sytuacji stresowych w miejscu pracy. Większość osób spotkała się z wyjątkowo trudnym klientem lub zdarzeniem, które wyprowadziło nas z równowagi. Ludzie radzą sobie z emocjami w różny sposób – niestety, część nie potrafi zapanować nad agresją.
W przypadku sytuacji biznesowych nie dochodzi zwykle do bójek lub rękoczynów, jednak agresja słowna może prowadzić do równie poważnych konfliktów, a nawet zwolnień. Jak sobie więc z nią radzić?
Oto cztery sposoby, które pomogą w uspokojeniu nerwów.- Zaakceptuj sytuację. Niestety, stresowe zdarzenia będą się zdarzać bez względu na to, w jakiej branży czy organizacji pracujesz. Podstawą do poradzenia sobie z konkretną sytuacją jest zaakceptowanie swojej złości: masz prawo do emocji, nie masz jednak prawa do tego, by przejęły nad Tobą kontrolę.
- Mów o swoich potrzebach i odczuciach. Wylanie złości w zaufanym towarzystwie jest najlepszą metodą na radzenie sobie z kotłującymi się emocjami. Jeśli powodem złości są sprawy wewnętrzne – spróbuj rozwiązać konflikt. Z pewnością druga strona ma podobne odczucia do Twoich.
- Wizualizuj skutki. Często po wybuchu złości żałujemy swoich słów – przypomnij sobie, z pewnością kiedyś miałeś taką sytuację, w której powiedziałeś o jedno zdanie za dużo mimo, że kompletnie tego nie chciałeś. Warto więc wyobrazić sobie do czego mogą doprowadzić nasze słowa – do konfliktu z klientem, obrażenia czyiś uczuć, pogorszenia atmosfery w pracy lub zwolnienia.
- Zadbaj o siebie. Jeśli stres i sytuacje konfliktowe są nieodłączną częścią Twojej pracy, powinieneś potrafić radzić sobie z emocjami. Dobrym sposobem na wylanie złości jest uczestniczenie w zajęciach sportowych lub po prostu porządny urlop.
Agresja zawsze jest obiektywnie zła – posiadanie różnych uczuć już nie. Warto o tym pamiętać i starać się, by zarówno nasi współpracownicy i szefostwo zdawało sobie sprawę z powodów, z których wynikają różne konflikty oraz umieć sobie z nimi poradzić w momencie, w którym to nerwy zaczynają mieć nad nami kontrolę.