W relacjach międzyludzkich można wyróżnić wiele bardzo istotnych czynników. Jednymi z nich, a zarazem najbardziej podstawowymi są bez wątpienia przekazywanie informacji i słuchanie. W przypadku tego drugiego, ważne jest, aby słuchać uważnie i aktywnie, aby rozmówca wiedział, że informacje docierają do odbiorcy i są zrozumiane.
Aktywne słuchanie polega więc przede wszystkim na tym, że osoba odbierająca komunikat musi być skupiona na rozmówcy, nie zaś zajmować się kilkoma innymi rzeczami na raz. Ponadto, do aktywnego słuchania niezbędne jest przyswajanie sobie przekazywanych informacji, a także analizowanie ich.
Podczas rozmowy, odbiorca powinien przyjmować do wiadomości wszystko, co nadawca tej wiadomości chce przekazać, a także przeanalizować to, by w pełni zrozumieć i odnieść do konkretnego przypadku. Aktywne słuchanie podczas pracy może np. dotyczyć przekazywania informacji pracownikowi przez kierownika. Wówczas, pracownik może także przytakiwać bądź zaprzeczać, kiedy jest ku temu właściwy moment, tudzież powinien dopytywać i prosić o wyjaśnienie czegoś, kiedy jest to nie w pełni zrozumiałe. W ten sposób nie tylko potwierdza, że aktywnie słucha przełożonego, ale również ma możliwość poszerzenia swojej wiedzy na dany temat, wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości, czy też pełniejsze zrozumienie omawianego tematu.
Podczas aktywnego słuchania można również parafrazować zdania, aby otrzymać potwierdzenie zrozumienia tematu. Dzieje się to zazwyczaj poprzez elementy rozmowy, jak "rozumiem, że...", "wychodzi na to...", "czy dobrze zrozumiałem, że..." itd. Wówczas nadawca wiadomości może albo potwierdzić, że odbiorca dobrze zrozumiał przekaz, bądź też zaprzeczyć i wyjaśnić w inny, bardziej zrozumiały sposób.
Aktywne słuchanie jest bardzo pomocne, bowiem pozwala na odebranie i przeanalizowanie wszelkich informacji, jakie druga strona chce przekazać. W przypadku aktywnego słuchania niemalże nie ma sytuacji, aby dwie strony nie zrozumiały się w pełni, bądź pozostawiły jakiekolwiek niedomówienia.