Aktywne słuchanie

W relacjach międzyludzkich można wyróżnić wiele bardzo istotnych czynników. Jednymi z nich, a zarazem najbardziej podstawowymi są bez wątpienia przekazywanie informacji i słuchanie. W przypadku tego drugiego, ważne jest, aby słuchać uważnie i aktywnie, aby rozmówca wiedział, że informacje docierają do odbiorcy i są zrozumiane.

zdjęcie - Aktywne słuchanie
 
W relacjach międzyludzkich można wyróżnić wiele bardzo istotnych czynników. Jednymi z nich, a zarazem najbardziej podstawowymi są bez wątpienia przekazywanie informacji i słuchanie. W przypadku tego drugiego, ważne jest, aby słuchać uważnie i aktywnie, aby rozmówca wiedział, że informacje docierają do odbiorcy i są zrozumiane.
 
Aktywne słuchanie polega więc przede wszystkim na tym, że osoba odbierająca komunikat musi być skupiona na rozmówcy, nie zaś zajmować się kilkoma innymi rzeczami na raz. Ponadto, do aktywnego słuchania niezbędne jest przyswajanie sobie przekazywanych informacji, a także analizowanie ich.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

W dużej mierze umiejętności przywódcze można wypracować. Dobre zarządzanie zespołem to sztuka dobrego motywowania oraz delegowania zadań. Zdobądź niezbędną wiedzę potrzebną, by zostać EXELLENT MENAGEREM! Zapraszamy na szkolenie z zarządzania zespołem.Mogą Cię również zainteresować: szkolenia po angielsku, szkolenie rozwiązywanie konfliktów w zespole.

Podczas rozmowy, odbiorca powinien przyjmować do wiadomości wszystko, co nadawca tej wiadomości chce przekazać, a także przeanalizować to, by w pełni zrozumieć i odnieść do konkretnego przypadku. Aktywne słuchanie podczas pracy może np. dotyczyć przekazywania informacji pracownikowi przez kierownika. Wówczas, pracownik może także przytakiwać bądź zaprzeczać, kiedy jest ku temu właściwy moment, tudzież powinien dopytywać i prosić o wyjaśnienie czegoś, kiedy jest to nie w pełni zrozumiałe. W ten sposób nie tylko potwierdza, że aktywnie słucha przełożonego, ale również ma możliwość poszerzenia swojej wiedzy na dany temat, wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości, czy też pełniejsze zrozumienie omawianego tematu.
 
Podczas aktywnego słuchania można również parafrazować zdania, aby otrzymać potwierdzenie zrozumienia tematu. Dzieje się to zazwyczaj poprzez elementy rozmowy, jak "rozumiem, że...", "wychodzi na to...", "czy dobrze zrozumiałem, że..." itd. Wówczas nadawca wiadomości może albo potwierdzić, że odbiorca dobrze zrozumiał przekaz, bądź też zaprzeczyć i wyjaśnić w inny, bardziej zrozumiały sposób.
 
Aktywne słuchanie jest bardzo pomocne, bowiem pozwala na odebranie i przeanalizowanie wszelkich informacji, jakie druga strona chce przekazać. W przypadku aktywnego słuchania niemalże nie ma sytuacji, aby dwie strony nie zrozumiały się w pełni, bądź pozostawiły jakiekolwiek niedomówienia.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.