Aktywne słuchanie

W relacjach międzyludzkich można wyróżnić wiele bardzo istotnych czynników. Jednymi z nich, a zarazem najbardziej podstawowymi są bez wątpienia przekazywanie informacji i słuchanie. W przypadku tego drugiego, ważne jest, aby słuchać uważnie i aktywnie, aby rozmówca wiedział, że informacje docierają do odbiorcy i są zrozumiane.

     
    W relacjach międzyludzkich można wyróżnić wiele bardzo istotnych czynników. Jednymi z nich, a zarazem najbardziej podstawowymi są bez wątpienia przekazywanie informacji i słuchanie. W przypadku tego drugiego, ważne jest, aby słuchać uważnie i aktywnie, aby rozmówca wiedział, że informacje docierają do odbiorcy i są zrozumiane.
     
    Aktywne słuchanie polega więc przede wszystkim na tym, że osoba odbierająca komunikat musi być skupiona na rozmówcy, nie zaś zajmować się kilkoma innymi rzeczami na raz. Ponadto, do aktywnego słuchania niezbędne jest przyswajanie sobie przekazywanych informacji, a także analizowanie ich.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    W dużej mierze umiejętności przywódcze można wypracować. Dobre zarządzanie zespołem to sztuka dobrego motywowania oraz delegowania zadań. Zdobądź niezbędną wiedzę potrzebną, by zostać EXELLENT MENAGEREM! Zapraszamy na szkolenie z zarządzania zespołem.Mogą Cię również zainteresować: szkolenia po angielsku, szkolenie rozwiązywanie konfliktów w zespole.

    Podczas rozmowy, odbiorca powinien przyjmować do wiadomości wszystko, co nadawca tej wiadomości chce przekazać, a także przeanalizować to, by w pełni zrozumieć i odnieść do konkretnego przypadku. Aktywne słuchanie podczas pracy może np. dotyczyć przekazywania informacji pracownikowi przez kierownika. Wówczas, pracownik może także przytakiwać bądź zaprzeczać, kiedy jest ku temu właściwy moment, tudzież powinien dopytywać i prosić o wyjaśnienie czegoś, kiedy jest to nie w pełni zrozumiałe. W ten sposób nie tylko potwierdza, że aktywnie słucha przełożonego, ale również ma możliwość poszerzenia swojej wiedzy na dany temat, wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości, czy też pełniejsze zrozumienie omawianego tematu.
     
    Podczas aktywnego słuchania można również parafrazować zdania, aby otrzymać potwierdzenie zrozumienia tematu. Dzieje się to zazwyczaj poprzez elementy rozmowy, jak "rozumiem, że...", "wychodzi na to...", "czy dobrze zrozumiałem, że..." itd. Wówczas nadawca wiadomości może albo potwierdzić, że odbiorca dobrze zrozumiał przekaz, bądź też zaprzeczyć i wyjaśnić w inny, bardziej zrozumiały sposób.
     
    Aktywne słuchanie jest bardzo pomocne, bowiem pozwala na odebranie i przeanalizowanie wszelkich informacji, jakie druga strona chce przekazać. W przypadku aktywnego słuchania niemalże nie ma sytuacji, aby dwie strony nie zrozumiały się w pełni, bądź pozostawiły jakiekolwiek niedomówienia.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza