Ocena okresowa pracownika to czynność, która ma doniosłe znaczenie w zakresie właściwego funkcjonowania całej instytucji. Ponadto trzeba mieć świadomość tego, że prawidłowe określenie słabych, ale także mocnych cech danej osoby jest gwarancją tego, że możliwe będzie właściwe określenie ścieżki kariery.
Ponadto w krótkoterminowym horyzoncie jest niezbędny element potrzebny do premiowania jednostek wybitnych i właściwego motywowania osób wymagających wsparcia. Innymi słowy ocena pracownika, w tym także urzędników administracji publicznej powinna odbywać się stale w zakresie pracy bieżącej. Jednocześnie konieczne jest także okresowe badania efektywności pracowników, co może skutkować prawidłowymi krokami w celu poprawy wydajności całej instytucji.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia.
Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.
Jednocześnie trzeba pamiętać, że dla dobra tak pracownika jak i pracodawcy konieczne jest by ocena okresowa odbywała się w ramach jasno określonych procedur i według czytelnych dla ocenianego kryterium.
Dopiero wtedy ma ona sens. Konieczne jest bowiem jasne komunikowanie oczekiwań pracodawcy wobec pracownika i oczekiwać pracownika wobec instytucji czyli pracodawcy. Dla prawidłowego wykonania oceny okresowej pracownika wymagane jest także profesjonalny arkusz oceny okresowej pracownika. Powinien on być kompletny w zakresie kompetencji pracownika i jego zakresu obowiązków.
Mówiąc wprost powinien on zawierać taki zestaw pytań, który będzie zarówno komplementarny dla pracownika, ja i pracodawcy. Kolejne rubryki powinny zatem być odpowiednimi pytaniami, w ramach których odpowiedzi będą udzielane w ramach określonej skali symbolizującej poziom wykonania danego zakresu obowiązków.
Arkusz taki powinien jednocześnie zawierać pola, która są wypełnianie przez pracodawcę oraz przez pracownika. W ten sposób wykonanie samooceny oraz oceny będzie skutkowało znalezienia punktów stycznych oraz tym pól, które mogą stanowić zakres do wyraźnej poprawy bądź to poprzez rozmowę dyscyplinującą, bądź poprzez motywację finansową.
Ocena pracownika jest zatem źródłem wielu informacji tak dla pracownika, jak i pracodawcy.