Asertywność jest cechą pożądaną przez wielu pracodawców. Szczególnie w przypadku szeroko pojętego biznesu, sprzedaży czy obsługi klienta musimy pamiętać, że postawa asertywna często może znacząco podnieść nasze wyniki. Dlaczego?
To proste! Asertywność jest jednym z najważniejszych elementów wszelkich negocjacji: dzięki niej możemy zyskać to, na czym naprawdę nam zależy, a nie zadowalać się pierwszą (zwykle najmniej korzystną dla nas) ofertą kontrahenta, dostawcy czy klienta.
Wzmocnienie asertywności: 4 kroki do sukcesu
Jak być człowiekiem asertywnym? Najpierw musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego nie potrafisz odmówić? Często wynika to ze zbyt niskiej pewności siebie, w trakcie trwania negocjacji biznesowych może to być spowodowane także niewystarczającą wiedzą merytoryczną (na przykład brakiem znajomości cen rynkowych). Aby skutecznie wzmocnić asertywność musisz tylko:
- przeanalizować swoje zachowanie. Jeśli kiedykolwiek wykazałeś się brakiem asertywności, zastanów się: dlaczego? Co było powodem braku odmowy, kiedy wiedziałeś, że oferta nie jest dostatecznie korzystna? Strach przed jeszcze gorszą? Niewystarczająca wiara we własne możliwości? A może coś całkowicie innego?
- określić schemat pożądanego działania w danej sytuacji. Gdy już wiesz, kiedy dokładnie nie byłeś asertywny, możesz wyobrazić sobie to, jak powinna przebiegać konkretna rozmowa.
- zastanowić się nad konsekwencjami. Rzadko kiedy nasz negocjator wycofa się całkowicie z pierwszej, najmniej dla nas korzystnej oferty. Oznacza to, że w trakcie negocjacji raczej nic nie stracimy, możemy jedynie zyskać: a w najgorszym wypadku powrócimy do punktu wyjścia.
- ćwiczyć każdego dnia. Możesz zacząć od prostych rzeczy: odmówić nieinteresującej Cię rozmowy z przedstawicielem banku, postawić na swoim w trakcie drobnego, domowego konfliktu. Pamiętaj - to praktyka czyni mistrza!
Postawa asertywna z pewnością jest pożądana przez wielu pracodawców oraz znacząco może polepszyć wyniki Twojej pracy. Jednak to cecha, która sprawdza się każdego dnia, nie tylko w pracy.
W końcu negocjujemy codziennie: w sklepie, podczas porannej walki z dziećmi o założenie skarpetek czy w trakcie rozmów telefonicznych z przedstawicielami różnych przedsiębiorstw. To, jaką postawę przyjmiemy zależy tylko od nas: a asertywność może nam jedynie pomóc w codziennym życiu.