Asertywność jest cechą niezwykle pożądaną w pracy, prowadzeniu własnego biznesu oraz w życiu osobistym. Osoby, które odnoszą niebagatelne sukcesy w życiu zawodowym charakteryzują się właśnie asertywnością. Jednak dlaczego jest ona tak ważna i jak ją wypracować?
Asertywność często mylona jest z uporem. W rzeczywistości wiąże się ona z empatią, umiejętnością przyznania się do błędu oraz pewną refleksyjnością, która umożliwia nam stałe rozwijanie własnych umiejętności. Asertywność to zdolność powiedzenia "nie" w momencie, w którym jesteśmy pewni swoich racji.
To możliwość wprowadzania własnych postanowień w życie i realizowania celów, jednak przy zachowaniu dozy samokrytycyzmu. Nie jest to więc ślepe, uparte i nachalne przekonywanie innych do naszych racji, a podejście, które pozwala na odróżnienie i ocenienie różnych podejść do problemu oraz wybranie tego, który obiektywnie będzie najbardziej skuteczny.
Asertywność w pracy pozwala przede wszystkim na realizowanie własnych postanowień i ambicji. Charakteryzuje ona szczególnie liderów i kierowników, którzy potrafią odmówić, ale równocześnie są empatyczni i skłonni do przemyśleń. Asertywność jest szczególnie pożądana nie tylko na stanowiskach kierowniczych, ale również w zawodach, które opierają się na kontakcie z klientem, negocjacjach czy sprzedaży.
Asertywność w dużej mierze wynika z osobowości oraz wychowania, jednak nawet osoby bardzo mało asertywne mogą pracować nad swoim charakterem i poprawiać swoje umiejętności. Z pomocą przychodzą warsztaty, kursy i szkolenia, które mają na celu wypracowanie odpowiedniej postawy.
Warto również poznać przyczynę problemów z odmową: to może być zaniżona samoocena, brak pewności siebie a nawet luki kompetencyjne, które ograniczają nasze działanie i sprawiają, że mimo posiadania własnego zdania, przyznajemy rację bardziej doświadczonym lub wykształconym współpracownikom. Poznanie i samoświadomość jest z pewnością pierwszym i najważniejszym krokiem w walce o stanie się człowiekiem asertywnym i pewnym siebie.