Asertywność w pracy jest wręcz obowiązkowa. Należy wykonywać swoje obowiązki w sposób należyty i sumienny, ale nie można dawać się wykorzystywać. Zarówno współpracownicy, jak i kadra zarządzające niejednokrotnie mogą wywoływać presję, której celem jest osiągnięcie zamierzonego efektu. W takiej sytuacji trzeba umieć odmawiać. Wiąże się to także w dużej mierze z szacunkiem.
Asertywność w pracy- bo liczy się technika
Trudno wyobrazić sobie, że w codziennym życiu zgadzamy się na wszystko o co zostaniemy poproszeniu. Tak samo powinno być w pracy. Każdy pracownik ma określone zadanie i musi wykonać konkretne obowiązki, a wszystkie dodatkowe prace nie są konieczne. Dlatego nie można zgadzać się na wszystko, gdyż takie sytuacje prowadzą do nadużyć i innych negatywnych efektów.
Oczywiście ważna jest także odpowiednia technika asertywności. W przypadku, gdy nie zgadzamy się z drugą osobą i jej punktem widzenia warto zastosować technikę "Dociekliwych pytań" . Zadajemy coraz bardziej dociekliwe i dokładne pytania starając się poznać sposób myślenia drugiej osoby i jej poglądy, aby móc zastosować własną argumentację i przekonać ją do swojego zdania.
Warto także stosować rzeczową argumentację, która ma potwierdzić Twój punkt widzenia i własne zdanie na określony temat. Jeżeli do Twojego rozmówcy nie dociera to co mówisz warto powtórzyć to jeszcze kilka razy. W żadnym jednak wypadku nie możesz pokazać swoje zdenerwowania, czy też dać się sprowokować.
Oczywiście bywają sytuacje, że rozmówca np. Twój przełożony nakłada na Ciebie kolejne obowiązki, a Ty pomimo swoich argumentów nie jesteś wysłuchany, ani zrozumiany, to po prostu powinieneś powiedzieć "Nie".
Masz do tego prawo i nikt nie może Cię przez ten pryzmat negatywnie oceniać. Zresztą osoby asertywne są lepiej oceniane i cieszą się uznaniem. W pracy traktowane są jako poważni i stanowczy pracownicy, którzy cenieni są za swoją pewność siebie. A w pracy to bardzo pożądana cecha. Oczywiście asertywności warto się uczyć, gdyż nie wszystkim przychodzi łatwo.