Komunikacja werbalna obejmuje wypowiadanie słów i całych zdań, które mają sens dla wypowiadającego i mogą zostać zrozumiane przed odbiorcę. Niektórzy zaliczają do niej również elementy komunikacji parawerbalnej: tonację głosu, szybkość wypowiadanych słów czy akcentowanie.
Istnieje również mowa niewerbalna, która szacunkowo jest odpowiedzialna za 80% całego odbioru naszej osoby podczas prób komunikacji. Jednak bariery w komunikacji mogą dotyczyć wszystkich tych trzech grup. Oto najpopularniejsze z nich!
1. Szumy. Szumy to wszelkie zjawiska dźwiękowe, które wydawane są przez otoczenia. Może to być odgłos samochodu, głośna muzyka czy rozmowy, które toczą się dookoła nas. Szumy, choć mogą całkowicie uniemożliwić komunikację werbalną, są barierą stosunkowo łatwą do przeskoczenia: wystarczy zadbać o ciche miejsce, szczególnie w przypadku ważnej konwersacji.
2. Brak zrozumienia. To bariera komunikacji werbalnej, która może być skutkiem nieznajomości pewnych wyrażeń czy terminów. Przykładowo porozumiewając się w obcym języku możemy nie znać pewnych słów i określeń, których używa nasz rozmówca. Jednak nawet mówiąc w jednym języku można mieć do czynienia z inną gwarą, slangiem lub mową charakterystyczną dla danej organizacji.
3. Mowa ciała. Nasze ciało mówi o nas bardzo wiele: niestety, niektóre reakcje organizmu i ludzkie postawy mogą być błędnie odczytywane. Zdarza się, że dana osoba przyjmuje zamkniętą pozę nie dlatego, że nas ignoruje, a zwyczajnie z praktycznych pobudek. To bariera komunikacji niewerbalnej, którą bardzo trudno przeskoczyć.
4. Odmienne doświadczenia. To przeszkoda, która najczęściej dotyczy komunikacji dwóch osób o różnej kulturze, pozycji społecznej i zawodowej oraz zamożności. Słowa odczytujemy bardzo subiektywnie, głównie kierując się naszym zdaniem i doświadczeniem - w szczególności gdy operujemy nieprecyzyjnymi określeniami (takimi jak dużo/mało), które każdy może odczytywać przez pryzmat własnego podejścia.
Barier w komunikacji jest oczywiście znacznie więcej. Te cztery przeszkody są jednak zdecydowanie najczęstszą przyczyną nieporozumień, niedomówień i braku zrozumienia drugiej strony. Równocześnie z każdą z tych barier można - i powinno się - walczyć, by w przyszłych kontaktach z daną osobą lub zespołem nie popełniać podobnych błędów.