Bariery w komunikacji

Komunikacja werbalna obejmuje wypowiadanie słów i całych zdań, które mają sens dla wypowiadającego i mogą zostać zrozumiane przed odbiorcę. Niektórzy zaliczają do niej również elementy komunikacji parawerbalnej: tonację głosu, szybkość wypowiadanych słów czy akcentowanie. Istnieje również mowa niewerbalna, która szacunkowo jest odpowiedzialna za 80% całego odbioru naszej osoby podczas prób komunikacji. 

20 sierpnia 2018
zdjęcie - Bariery w komunikacji


Komunikacja werbalna obejmuje wypowiadanie słów i całych zdań, które mają sens dla wypowiadającego i mogą zostać zrozumiane przed odbiorcę. Niektórzy zaliczają do niej również elementy komunikacji parawerbalnej: tonację głosu, szybkość wypowiadanych słów czy akcentowanie.

Istnieje również mowa niewerbalna, która szacunkowo jest odpowiedzialna za 80% całego odbioru naszej osoby podczas prób komunikacji. Jednak bariery w komunikacji mogą dotyczyć wszystkich tych trzech grup. Oto najpopularniejsze z nich!

1. Szumy. Szumy to wszelkie zjawiska dźwiękowe, które wydawane są przez otoczenia. Może to być odgłos samochodu, głośna muzyka czy rozmowy, które toczą się dookoła nas. Szumy, choć mogą całkowicie uniemożliwić komunikację werbalną, są barierą stosunkowo łatwą do przeskoczenia: wystarczy zadbać o ciche miejsce, szczególnie w przypadku ważnej konwersacji.

2. Brak zrozumienia. To bariera komunikacji werbalnej, która może być skutkiem nieznajomości pewnych wyrażeń czy terminów. Przykładowo porozumiewając się w obcym języku możemy nie znać pewnych słów i określeń, których używa nasz rozmówca. Jednak nawet mówiąc w jednym języku można mieć do czynienia z inną gwarą, slangiem lub mową charakterystyczną dla danej organizacji.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Podstawą efektywnej pracy zespołu jest skuteczna komunikacja. Poznaj zasady i narzędzia ułatwiające komunikację. Odważniej i efektywniej buduj relacje biznesowe. Zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniach: komunikacja w biznesie szkolenie, szkolenie z asertywności, team building.

3. Mowa ciała. Nasze ciało mówi o nas bardzo wiele: niestety, niektóre reakcje organizmu i ludzkie postawy mogą być błędnie odczytywane. Zdarza się, że dana osoba przyjmuje zamkniętą pozę nie dlatego, że nas ignoruje, a zwyczajnie z praktycznych pobudek. To bariera komunikacji niewerbalnej, którą bardzo trudno przeskoczyć.

4. Odmienne doświadczenia. To przeszkoda, która najczęściej dotyczy komunikacji dwóch osób o różnej kulturze, pozycji społecznej i zawodowej oraz zamożności. Słowa odczytujemy bardzo subiektywnie, głównie kierując się naszym zdaniem i doświadczeniem - w szczególności gdy operujemy nieprecyzyjnymi określeniami (takimi jak dużo/mało), które każdy może odczytywać przez pryzmat własnego podejścia.

Barier w komunikacji jest oczywiście znacznie więcej. Te cztery przeszkody są jednak zdecydowanie najczęstszą przyczyną nieporozumień, niedomówień i braku zrozumienia drugiej strony. Równocześnie z każdą z tych barier można - i powinno się - walczyć, by w przyszłych kontaktach z daną osobą lub zespołem nie popełniać podobnych błędów.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.