Dziś metody coachingowe mają tylu samo zwolenników, co i przeciwników. Ci drudzy zwykle są wynikiem nieumiejętnego prowadzenia spotkań motywacyjnych lub zwyczajnym trafieniem na nieodpowiednich trenerów osobistych. W rzeczywistości zajęcia coachingowe mogą mieć wiele różnych funkcji, prowadzone mogą być w oparciu o dziesiątki metod oraz - w konsekwencji - w różnoraki sposób oddziaływać na uczestników spotkania.
Kiedy warto wprowadzić spotkania coachingowe dla pracowników? Z pewnością nie ma jednego utartego szlaku, którym powinni podążać pracodawcy. Bez wątpienia jednak tego typu zajęcia mogą być przydatne gdy:
- występują konflikty w zespołach pracowniczych lub na szczeblach menedżerskich,
- kierownicy i menedżerowie nie są w stanie przekazywać informacji i delegować zadań tak, by trafiały one do podwładnych,
- poszczególni pracownicy mają problem ze zdefiniowaniem swoich celów zawodowych, ambicji czy planów na przyszłość,
- zespołowi brakuje werwy, zaangażowania i motywacji do dalszego działania.
Typów zajęć może być naprawdę wiele. Jeśli chodzi o coaching trening efektywności może znacząco poprawić zarządzanie czasem przez poszczególnych pracowników, zajęcia grupowe typu "action learning" mogą zaś skutkować nastawieniem zespołu na wykonywanie prac grupowych i zaangażowanie w rozwiązywanie problemów.
Spotkania grupowe są również doskonałym sposobem na integrację pracowników, zwiększenie zaufania między nimi i zaciśnięcie więzi - w końcu wspólne działanie pod okiem trenera sprawi, że każdy ma do wykonania konkretną rolę i jest nastawiony na końcowy efekt.
Dla kogo jest więc coaching biznesowy? Z pewnością jego wdrożenie powinien przemyśleć każdy właściciel przedsiębiorstwa, każdy menedżer, kierownik i szef.
Choć spotkania z najbardziej szanowanymi i efektywnymi trenerami mogą być stosunkowo drogie, z pewnością odbiją się szerokim echem wśród pracowników i sprawią, że każda firma będzie działała wydajniej a wszelkie konflikty będą mogły być natychmiastowo i solidarnie rozwiązywane.