Czy sprzedaż przez telefon jest trudna?
Zarówno dla firm, jak i ich klientów sprzedaż przez telefon to temat rzeka. Niejedno szkolenie dla handlowców jednak wciąż podnosi ten temat także w kontaktach B2B i telemarketing jest jednym z kluczowych elementów procesu sprzedaży w wielu branżach. Jaka więc jest prawda?
Faktem jest, że sprzedaż przez telefon nie zawsze kończy się sukcesem i niekiedy trzeba odbyć wiele rozmów, aby w końcu dokonać finalizacji. O tym mówi nawet dobre szkolenie – telemarketing to dziedzina, gdzie trzeba liczyć się z odrzuceniami. Powinno jednak to być motywacją do zwiększenia efektywności.
Sprzedaż przez telefon – minusy
Powody, dla których ta działalność uchodzi za trudną, dają się zidentyfikować. Nawet kiedy prowadziliśmy dla marketerów szkolenia otwarte Warszawa dostarczyła wielu odpowiedzi. Jedną z najczęściej powtarzanych jest to, że potencjalni klienci nie chcą wysłuchać sprzedawcy. Mówią „dziękuję, nie jestem zainteresowany”, zanim przejdzie się do przedstawiania oferty.
Problemem jest też brak czasu, który nie zawsze okazuje się wymówką. Dlatego sztuką jest wstęp rozmowy, który z jednej strony przedstawi potencjalne korzyści, z drugiej będzie zwięzły i da możliwość przełożenia rozmowy, gdy brakuje czasu po drugiej stronie.
Minusem może być także to, że część osób nie lubi rozmów przez telefon – jedni preferują maile, inni przeciwnie – kontakt i zapoznanie się z produktem bądź omówienie usługi raczej na żywo.
Sprzedaż przez telefon – plusy
Ta forma sprzedaży może mieć z drugiej strony wiele plusów, a dobrze poprowadzone szkolenie dla handlowców zwiększy liczbę pozytywnych odpowiedzi. Do zalet należy to, że wychodząc z inicjatywą, można uprzedzić konkurencję oraz pomóc klientowi podjąć decyzję zakupową w momencie, gdy był na samym początku jej rozważania.
Rozmowa telefoniczna to interakcja, dzięki czemu odpowiednio ją prowadząc, można dowiedzieć się wiele o potrzebach potencjalnych klientów i sytuacji w ich branży, miejscowości, grupie społecznej. To cenna wiedza, którą zdobyć można dzięki interakcji jeden na jeden w czasie rzeczywistym.
Przez internet klienci zapoznają się z ofertami, jednak nie ma możliwości uzyskania odpowiedzi na tyle pytań. Dlatego szkolenie telemarketing to w dużej mierze sztuka kierowania rozmową, by angażować.
Czy sprzedaż przez telefon jest trudna
Na pytanie postawione w tytule odpowiedzieć można: jest wymagająca, ale z właściwą wiedzą o jej prowadzeniu, elastycznością i kulturą – nie jest rzeczą niemożliwą, aby skutecznie sprzedawać.