Demotywacja
Marzeniem każdego człowieka jest posiadanie dobrze płatnej i interesującej pracy. Nie da się ukryć, że znalezienie takiej pracy nie należy do najłatwiejszych zadań. Oprócz godnego wynagrodzenia, większość osób oczekuje również przyjaznej atmosfery w miejscu pracy. Jak bowiem powszechnie wiadomo, w pracy spędzamy znaczną część każdego dnia. Dobrze by więc było, gdyby ten czas spędzany był w miłej i przyjaznej atmosferze. Dzięki temu pracownicy będą mniej podatni na stres.
Nie da się również ukryć, że miła atmosfera sprzyja rozwiązywaniu problemów, które pojawiają się często w trakcie realizacji zadań firmowych. Pracownik, który czuje się dobrze w miejscu pracy posiada większą motywację do pracy niż pracownik, który żyje w permanentnym stresie. Dzięki motywacji, pracownik świadczy pracę w sposób sumienny i rzetelny. Bez trudu można więc dojść do wniosku, że negatywna atmosfera w danej organizacji wpływa na demotywację pracownika.
Pracownik, który jest stale narażony na czynniki demotywujące nie będzie wykonywał swoich obowiązków w sposób staranny. Obok niekorzystnej atmosfery w miejscu pracy wśród czynników budzących demotywację można wyróżnić również: niesprawiedliwe traktowanie pracowników przez przełożonych, pracę sprzeczną z predyspozycjami danej osoby czy brak perspektyw rozwojowych. Nie da się również ukryć, że czynnikiem demotywującym bywa często niskie wynagrodzenie. Niesprawiedliwe traktowanie pracowników jest niestety bolączką wielu firm.
Nader często zdarza się bowiem, że przełożeni z różnych względów traktują niektórych pracowników lepiej od innych. Nierzadko bywa tak, że jednemu pracownikowi zleca się znacznie więcej zadań niż drugiemu, mimo iż pracują na równorzędnych stanowiskach i posiadają podobne kwalifikacje. Osoba, której zlecono wykonanie większej ilości zadań może czuć się sfrustrowana i przytłoczona nadmierną ilością zadań. Osoba, która ma do wykonania niezbyt dużą ilość zadań może z kolei poczuć się niedoceniona. Kolejnym czynnikiem, który demotywuje do pracy jest brak perspektyw rozwojowych.
Nie da się ukryć, że większość pracowników prędzej czy później oczekuje awansu, a co za tym idzie korzystniejszych warunków pracy i płacy. Jeżeli pracownik pomimo sumiennego wykonywania swoich obowiązków służbowych przez długi czas nie dostaje awansu, może poczuć się znużony. Może mu się również wydawać, że nie warto się starać, skoro jego wysiłek nie zostaje doceniony. Nierzadko zdarza się, że brakuje nam motywacji dlatego, że wybraliśmy pracę sprzeczną z naszymi zainteresowaniami i predyspozycjami.
Wiele osób przy wyborze pracy bierze pod uwagę głównie wysokość zarobków. Jest to jednak błąd, gdyż codzienne chodzenie do pracy, która nas nie interesuje może być przyczyną frustracji i chronicznego zmęczenia. Jak zaś powszechnie wiadomo frustracja i chroniczne zmęczenie nie są czynnikami, które pozytywnie wpływają na jakość świadczonej pracy. Praca sprzeczna z naszymi predyspozycjami może również doprowadzić w skrajnych przypadkach do depresji i zaburzeń nerwicowych. Ciężko rzecz jasna uniknąć wszystkich czynników demotywujących w miejscu pracy. Aby jednak demotywacja miała do naszych pracowników jak najmniejszy dostęp, warto organizować cykliczne szkolenia, dzięki którym pracownicy poznają czynniki negatywnie wpływające na motywację pracowniczą. Jak zaś powszechnie wiadomo, posiadając wiedzę odnośnie zagrożeń, łatwiej jest im zapobiegać.
Szkolenia, aby były skuteczne, muszą być prowadzone przez doświadczoną i wykwalifikowaną firmę szkoleniową. Najbezpieczniej przy wyborze firmy kierować się opiniami klientów. Reasumując powyżej zebrane rozważania, z łatwością można stwierdzić, że pracownik narażony jest na wiele czynników, które negatywnie wpływają na jego motywację do pracy. Wśród czynników demotywujących wyróżnić można chociażby takie czynniki jak zbyt niska pensja, wykonywanie pracy sprzecznej z zainteresowaniami czy brak perspektyw rozwojowych. Nie da się ukryć, że na niektóre z czynników pracownik nie ma większego wpływu. Aby zminimalizować negatywny wpływ powyższych czynników na motywację pracownika, warto organizować cykliczne szkolenia o tematyce motywacji i demotywacji. Dzięki takim szkoleniom pracownicy będą wiedzieć jakie czynniki wpływają na podniesienie jakości ich pracy, a jakie czynniki tę jakość obniżają.