Przedsiębiorcy coraz częściej zdają sobie sprawę z istoty ciągłego podnoszenia kompetencji pracowników. To, co do niedawna było domeną dużych, zagranicznych korporacji, dziś wykorzystywane jest także przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Pracodawcy coraz chętniej inwestują w rozwój zawodowy pracowników, umacnianie kompetencji miękkich czy szkolenia branżowe, językowe i technologiczne.
Dlaczego warto inwestować w pracowników?
Inwestycja w wiedzę i umiejętności pracowników motywowana jest głównie poprzez chęć rozwoju firmy, która będzie reprezentowana przez każdego z podwładnym. Istotą rozwoju kompetencji może być stworzenie zespołu ludzi, którzy będą pełnić wielorakie funkcje a ich wiedza i umiejętności będą wystarczające do podejmowania samodzielnych decyzji. Pracodawcy często inwestują w pracowników także z powodu nawiązywania pewnego rodzaju więzi, która może powodować zwiększenie lojalności i zaangażowania podwładnych w działalność przedsiębiorstwa. Firma, która dba o rozwój intelektualny i zawodowy pracowników to także pracodawca, który cieszy się lepszą opinią i ma większe szanse na znalezienie i utrzymanie dobrych i kompetentnych ludzi na właściwych stanowiskach.
Jak inwestować w pracowników?
Musimy pamiętać, że każdy z nas ma pewne predyspozycje, które warto rozwijać i ograniczenia, które należy zaakceptować. Z pewnością istnieją ludzie o uniwersalnym, chłonnym umyśle, którzy dzięki szkoleniom mogą stać się bardzo wartościowymi menedżerami o rozległych kompetencjach. Część pracowników jednak to osoby o ściśle określonych predyspozycjach, które doskonale sprawdzają się na wybranych stanowiskach. Z pewnością warto inwestować w szkolenia z zarządzania, które pomagają rozwijać różne techniki z zakresu motywacji, planowania czy organizacji pracy. Zespoły sprzedażowe powinny także rozwijać swoje kompetencje miękkie, takie jak umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne, które przydają się w codziennym obcowaniu z klientem. W niemal każdej firmie znajdziemy także elementy teoretyczne, których znajomość pomoże w rozwoju całego przedsiębiorstwa: kursy komputerowe, językowe czy branżowe będą więc podstawą do dalszego prowadzenia działalności i efektywniejszego wykorzystywania energii pracowników.