Większość ludzi aktywnych zawodowo, jeśli zadać im pytanie o to jak szef ocenia ich pracę zapewne odpowie „nie wiem”. Mogą też żyć w przekonaniu, że skoro jeszcze wykonują swoją pracę, nie dostali wypowiedzenia, oznacza to, że pracę swą wykonują dobrze, w przeciwnym razie zostaliby przecież zwolnieni.
Duża część przełożonych zapomina, że żeby pracownik mógł się rozwijać i dawać z siebie jeszcze więcej powinien znać obszary, które wymagają (z punktu widzenia pracodawcy) poprawy.
Nie wszyscy bowiem mają na tyle samokrytycyzmu, żeby samemu móc je zidentyfikować. Inni zaś będą uważać, że każdy z obszarów wymaga znacznej poprawy, choć niekoniecznie będzie to zgodne z prawdą. Każdy menadżer, któremu na sercu leży dobro zespołu powinien więc dbać o to, by jego pracownicy podlegali okresowym ocenom, które wskażą w jakim zakresie realizuje on założone cele i w jakich obszarach powinien się poprawić.
Zanim postanowimy komuś udzielić informacji zwrotnej dotyczącej wykonywanych przez nią obowiązków należy w sposób jasny zdefiniować główne kryteria oceny pracownika. Niekoniecznie muszą one być wcześniej przedstawione pracownikowi, chociaż nie mogą wykraczać poza jego zakres obowiązków. I tak, jeśli jednym z jego obowiązków ma być np. dbanie o biznesowy wygląd biura, można w ramach oceny wziąć pod uwagę rodzaj ubioru noszony w pracy, czy ogólny wygląd zewnętrzny (chodzi o schludność i stosowność np. ubioru, a nie o urodę, czy tuszę).
Jeżeli ktoś ma ruchome godziny pracy (może zaczynać pracę między np. 8:00 a 10:00) to nie może negatywnie wpłynąć na jego ocenę fakt, że zaczyna pracę np. o 9:55 (jeśli oczywiście przepracuje pełne 8 godzin). Jeżeli natomiast ocenie będzie podlegać także coś, co wykracza poza jego obowiązki (np. to, co robi w godzinach pracy na komputerze służbowym), powinien o tym fakcie zostać poinformowany na początku pracy.
Oczywiście sama ocena powinna też być przeprowadzona w taki sposób, by pracownik wyszedł z niej zmotywowany do poprawy swoich działań, a nie zniechęcony i zdołowany. Tego jak oceny prowadzić, na co zwracać wagę, jak zadbać o komfort pracownika poświęcone są niejedne szkolenia wspomagające rozwój kompetencji menadżerskich.