Grywwalizacja, czyli jak sterować zachowaniami ludzi, dając w zamian dobrą zabawę

Czym jest grywalizacja? To wykorzystywanie mechanizmów gier w sytuacjach niebędących grami, najczęściej dotyczących codziennego życia. Na celu ma zaangażowanie ludzi, zmotywowanie ich do wykonywania określonych zadań i osiągania celów. Inaczej mówiąc: do robienia tego, czego od nich oczekują autorzy danego projektu.

6 listopada 2018
zdjęcie - Grywwalizacja, czyli jak sterować zachowaniami ludzi, dając w zamian dobrą zabawę

Grywwalizacja, czyli jak sterować zachowaniami ludzi, dając w zamian dobrą zabawę


Czym jest grywalizacja? To wykorzystywanie mechanizmów gier w sytuacjach niebędących grami, najczęściej dotyczących codziennego życia. Na celu ma zaangażowanie ludzi, zmotywowanie ich do wykonywania określonych zadań i osiągania celów. Inaczej mówiąc: do robienia tego, czego od nich oczekują autorzy danego projektu. Najłatwiej wyjaśnić to na przykładzie.

Z grywalizacją mamy do czynienia np. w aplikacji do nauki albo zliczającej przebiegnięte lub przejechane kilometry czy liczbę kroków – kiedy można śledzić swoje osiągnięcia, dzielić się nimi, a to wszystko przybiera formę zabawy.

Mechanizm gdy można wykorzystać do dbania o środowisko naturalne, np. przyznając punty za zbiórkę surowców wtórnych, a później nagrody, uczniom i klasom w szkole, można nagradzać pracowników w firmie za przyjeżdżanie do pracy rowerem.

Grywalizację mogą wykorzystywać poradniki i aplikacje pomagające wprowadzać do swojego życia zdrowe nawyki lub uczące zarządzania finansami.

Wreszcie grywalizacją są programy lojalnościowe, w których gromadzi się punkty i odznaki – zwłaszcza, jeśli można od czasu do czasu dostać za nie coś ekstra. Grywalizacja narodziła się w marketingu, od którego specjaliści szukali innowacyjnych sposobów na zaangażowanie odbiorców. Dzisiaj jednak jej zastosowania można znaleźć w wielu innych dziedzinach życia.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jeśli chcesz ulepszyć swoje zdolności negocjacyjne, przejąć kontrolę nad rozmową oraz czuć się pewnie podczas prowadzenia negocjacji handlowych,  zapraszamy do udziału w szkoleniach z negocjacji, finalizacji sprzedaży, szkoleniach handlowych.

Grywalizacja – dlaczego to działa?

Co sprawia, że jest to tak skuteczny sposób na zaangażowanie odbiorców? Nic innego jak biologia i ewolucja. Zdolność i zamiłowanie do zabawy są kluczowe dla rozwoju umiejętności młodych osobników w naturze. Pozwalają przećwiczyć np. zachowania związane z polowaniem albo z rywalizacją o terytorium.

Także ludziom nie jest oczywiście obca zabawa, chociaż na co dzień nie myślimy o niej jako o ważnym elemencie biologicznego i społecznego rozwoju. Przy tym należymy do nielicznych gatunków, które bawią się przez całe życie – bo i całe życie rozwijają się i przebudowują połączenia w naszych mózgach. Utrwalaniu potrzebnych zachowań sprzyja przyjemność, która się z nimi wiąże.

Dlatego jesteśmy tak zaprogramowani, że elementy gry – zdobywanie wiedzy i osiągnięć oraz rywalizacja – bardzo mocno stymulują mózg. Grywalizacja wykorzystuje to poprzez kreowanie ciekawości lub okazji do porównywania się.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Wybierz nasze webinary i szkolenia online

  • Brak ograniczeń geograficznych i lokalizacyjnych
  • Duża wartość szkoleniowo-merytoryczna
  • Pełna interaktywność
  • Popularne technologie: Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Clickmeeting

Zobacz nasze szkolenia online dla handlowców, szkolenia online menadżerskie czy szkolenia online z efektywności osobistej. Zapraszamy!

Mechanizmy gry

Grywalizacja, podobnie jak gry komputerowe i inne, oddziałuje na uczestników i zwiększa ich zaangażowanie poprzez zaspokajanie konkretnych potrzeb. Zabawa jako przystosowanie ewolucyjne splata się tutaj z aspektami ważnymi z punktu widzenia społecznego i ekonomicznego.

Mechanizmy grywalizacji dają możliwość zaspokajania tych potrzeb, co wywołuje spiralę działań, pozwalającą zdobywać kolejne poziomy.

Wykorzystywane mechanizmy to:

  • współzawodnictwo – między grupami, między osobami, z samym sobą;
  • potwierdzanie i podwyższanie swojego statusu – tutaj przede wszystkim w grupie uczestników;
  • samodoskonalenie – poprzez pokonywanie coraz trudniejszych wyzwań;
  • poczucie wspólnoty – z innymi uczestnikami, budowanie więzi;
  • altruizm – dzielenie się z własną grupą;
  • zagrożenie – będące motywacją w grze;
  • niechęć do straty – działający w ekonomii i psychologii efekt, który sprawia, że trudno porzuć już zdobyte osiągnięcia i przerwać grę.

Jak zaprojektować grywalizację – jej elementy

Grywalizacja, tak jak i sama gra, ma określoną strukturę, w której zawarte są konieczne elementy. Nie wszystkie mechanizmy znane z gier komputerowych, planszowych czy fabularnych muszą w niej zawarte naraz – zależy to od tego, czy konkretny projekt będzie się opierał na rywalizacji czy na współpracy, od rodzaju nagród itp. Są jednak kluczowe elementy, które sprawiają, że coś jest grywalizacją.

Paweł Tkaczyk, który stworzył polską nazwę „grywalizacja”, wymienia następujące elementy gry:

  • warunek wygranej, czyli to, co pozwala wiedzieć, kiedy wygrywamy;
  • cel, czyli to, co trzeba osiągnąć, by wygrać – w jednej grze może być więcej celów, np. zaliczenie odpowiedniej ilości zadań lub pokonanie kolejnych etapów;
  • akcje, czyli działania, które gracz musi podjąć;
  • przeszkody, czyli stawianie przed graczem trudności na drodze do celu;
  • reguły, czyli zbiór zasad, ograniczeń i warunków, do których trzeba się stosować w trakcie rozgrywki.

Ponadto w grach oraz grywalizacji występują również:

  • wskaźnik postępu, który pokazuje, w którym miejscu na drodze do kolejnego etapu znajduje się gracz;
  • wirtualna waluta, czyli punkty i przedmioty, które mogą przynosić dodatkowe bonusy;
  • rankingi graczy;
  • rywalizacja grupowa albo indywidualna oraz współpraca i komunikacja z innymi graczami;
  • rosnące wraz z postępem gracza poziomy trudności.

Projektując konkretne zastosowanie grywalizacji, trzeba również określić, kim są uczestnicy i w jakich okolicznościach będą brać udział w naszej grze.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Wybierz nasze webinary i szkolenia online

  • Brak ograniczeń geograficznych i lokalizacyjnych
  • Duża wartość szkoleniowo-merytoryczna
  • Pełna interaktywność
  • Popularne technologie: Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Clickmeeting

Zobacz nasze szkolenia online dla handlowców, szkolenia online menadżerskie czy szkolenia online z efektywności osobistej. Zapraszamy!

Wykorzystanie grywalizacji

Grywalizacja znajduje bardzo szerokie zastosowanie w różnych sferach. Dopasowanie jej mechanizmów do konkretnego obszaru i celu do zrealizowania pozwala na zaangażowanie odbiorców. Cala ekonomia, także społeczna, w dużym stopniu wykorzystuje różnego typu mechanizmy gier.

Często nie są one sterowane odgórnie, ale po prostu wynikają z tego, jak funkcjonuje ludzki mózg oraz interakcje społeczne. Przyjmy się zatem możliwościom wykorzystania grywalizacji.

Marketing, sprzedaż, reklama.

Grywalizacja sprawdza jako narzędzie przywiązujące konsumenta do marki. Ma też potencjał wiralowy, kiedy daje możliwość dzielenia się swoimi osiągnięciami. Pomaga więc tanim kosztem budować zasięg i świadomość marki. A kiedy działa niechęć do straty, grywalizacja wzmacnia lojalność odbiorców.

Edukacja.

Grywalizacja jest świetnym mechanizmem angażującym uczniów. Wprowadzając element rywalizacji i odkrywania sprawia, że zadania przestają być nudne. Oprócz nagród i rankingów można wprowadzić również narrację fabularną – to nie tylko dobra zabawa, ale także pokazanie praktycznych zastosowań zdobywanej wiedzy.

Zaangażowanie społeczne, ekologiczne itp. Pomaganie innym, dzielenie się, działanie na rzecz społeczności, wspomniane już zachowania proekologiczne – wszystkie one zawsze dają się w taki czy inny sposób zmierzyć, co pozwala wprowadzić grywalizację.

Zmienianie swoich nawyków. Może dotyczyć oszczędzania, systematycznego spisywania domowego budżetu, aktywności fizycznej, stosowania się do zaleconej diety, regularnego rytmu dnia – śledzenie własnych postępów w formie gry będzie skuteczną motywacją do zmian.

Szkolenie i motywacja pracowników. To rozwijająca się dynamicznie sfera zastosowań grywalizacji. Z pracownikami jest trochę jak z uczniami w szkole – wykonywanie obowiązków oraz szkolenia z czasem zaczynają ich nudzić.

Wprowadzenie grywalizacji zwiększa ich zaangażowanie, sprawia, że uczą się szybciej i osiągają lepsze wyniki, a przy okazji wspomaga budowanie relacji w zespole.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.