Życie każdego człowieka opiera się na interakcjach z innymi, budowaniu więzi, łączeniu się w grupy i realizowaniu celów – własnych i wspólnych. Podobnie jest w firmie – każdy jej pracownik przydzielony zostaje do określonego działu, w którym musi realizować wyznaczone cele wraz z pozostałymi członkami zespołu. Aby skutecznie wypełnić to zadanie, konieczne jest sprawne porozumiewanie się – tzn. przekazywanie i odbieranie informacji, a także ich poprawne interpretowanie.
Czy można się tego nauczyć?
Każdy kto choć raz pracował w zespole wie, że wewnętrzna komunikacja nie zawsze jest prosta. W wielu wypadkach wpływa na to ma nieosowienie zarządzanie i różnice między poszczególnymi członkami. W źle prowadzonej grupie dochodzi do licznych spięć i konfliktów, które mają znaczący wpływ na efektywność pracy. Nawet jeżeli ktoś nie jest bezpośrednio zaangażowany w spór, odczuwa napiętą atmosferę.
Aby zapobiec tego rodzaju sytuacjom,
proponowane są szkolenia z komunikacji, które pomagają nauczyć pracowników rozmawiać ze sobą. Jeżeli pojawią się problemy, wskazują one, jak najlepiej im zaradzić oraz gdzie szukać źródła konfliktu. Tego rodzaju kursy duży nacisk stawiają na akceptację i zrozumienie drugiego człowieka, dzięki czemu podnosi się wydajność zespołu.
W programie takich szkoleń znajdują się również zagadnienia związane z osobistą prezencją oraz uczą, w jaki sposób wyrażać własne zdanie. Jest to pomocne zwłaszcza, kiedy pracownik posiada najlepsze rozwiązanie sytuacji, a przynajmniej sugestię, która pomogłaby je znaleźć, ale obawia się o nim powiedzieć.
Dla kogo jest takie szkolenie komunikacja?
Nie trzeba posiadać żadnych szczególnych umiejętności, aby móc uczestniczyć w takim kursie. Ważna jest jedynie chęć do nauki oraz otwarcie. Niektóre rzeczy mogą się wydawać bardzo trudne do zaakceptować bądź też zwyczajnie nieodpowiednie z punktu widzenia konkretnych osób, ale tylko dzięki przezwyciężeniu tych oporów możliwe jest sprawne polepszenie własnych umiejętności oraz szansa na wniesienie własnego wkładu do pracy zespołu pracowniczego.