Jak być dobrym liderem?
Menadżer zespołu w strukturze każdej firmy jest kluczową postacią. To on w dużej mierze decyduje o wzajemnych relacjach oraz wpływa na poziom zaangażowania pracowników w poszczególne zadania.
Każdy menadżer zespołu jest przywódcą, na którym spoczywa odpowiedzialność za zarządzanie pracownikami. Zatem niezwykle istotne jest, aby zespół pracowniczy miał takiego szefa, który posiada odpowiednie umiejętności przywódcze.
Zarządzanie pracownikami - jak być dobrym liderem?
Bycie liderem nie należy do łatwych zadań. Z chwilą zatrudnienia każdego pracownika który to staje się częścią zespołu szef musi wypracować sobie silną pozycję. Dobry, skuteczny oraz mający poważanie i szacunek menadżer zespołu to taki, który:
- doskonale panuje nad swoimi emocjami oraz je kontroluje
- jest zdecydowany i podejmuje zawsze świadomie oraz wyważone decyzje
- potrafi dostrzec wady nie tylko zespołu lecz także swoje
- łatwo dochodzi do porozumienia z innymi pracownikami
- chętnie współpracuje z zespołem
- budzi szacunek wśród członków zespołu
- jest zdyscyplinowany oraz sumienny podczas wykonywania swoich obowiązków
- swoją postawą motywuje oraz zachęca członków zespołu do pracy
- potrafi odkryć potencjał w drugim człowieku
- przynosi korzyści zarówno firmie, jak i pracownikom
- wierzy w siebie i czuje się spełniony w tym co robi
Ponadto skuteczny lider posiadający odpowiednie umiejętności przywódcze pozwala osiągnąć swojej grupie wysokie wyniki. Osiągane korzyści, nie są tylko i wyłącznie związane z dobrymi wynikami finansowymi oraz sprzedażowymi. Wówczas to w takim zespole pracowniczym panuje dobra i przyjazna atmosfera, poczucie współodpowiedzialności za osiągnięcia oraz duże zaangażowanie w wykonywaną pracę.
Zarządzanie zespołem - skuteczne motywowanie pracowników
Jedną z najważniejszych funkcji lidera zespołu, w którym istnieje właściwe zarządzanie pracownikami jest odpowiednie motywowanie pracowników do pracy. Dobra organizacja pracy zespołu jest podstawą odniesienia pełnego sukcesu.
Dobrymenadżer zespołu powinien znać potrzeby swoich pracowników oraz umieć dopasować poszczególne działania do ich oczekiwań oraz umiejętności. Umiejętnie rozdzielone zadania pozwalają wykazać się poszczególnym pracownikom, co znacznie ułatwia liderowi właściwą ocenę wykonanych zadań.
Zarządzanie zespołem – motywacja oraz właściwa organizacja pracy zespołu
Co prawda zarządzanie zespołem nie jest łatwe, gdyż dla większości pracowników jednym z najważniejszych czynników wpływających na motywację do pracy są tylko i wyłącznie wysokie pensje oraz premie. Niemniej pełne zaangażowanie pracownika można osiągnąć poprzez stosowanie wielu sprawdzonych metod. Jednym ze skutecznych sposobów motywowania przez lidera pracowników do pracy jest zmiana ich obowiązków. Otóż zmniejszenie monotonii podnosi znacznie efektywność pracy oraz sprzyja rozwojowi pracownika.
Istotnym bodźcem identyfikowania się z firmą jest również włączenie pracowników w podejmowanie decyzji w sprawach istotnych dla całego zespołu.
Ponadto każdy doświadczony menadżer zespołu doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że wszyscy pracownicy chcą być doceniani za dobrze wykonaną pracę. Zatem pozytywny efekt mobilizacji do pracy można osiągnąć tylko wówczas, gdy pochwała zostanie udzielona w niedługim czasie po wykonaniu zadania. Niezwykle ważne jest to, aby była ona w pełni szczera, podparta argumentami oraz przekazana w odpowiedniej formie.
Z kolei krytyka czy wskazywanie błędów nigdy nie powinno się odbywać przy świadkach. Rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem należy zawsze przeprowadzić w cztery oczy. Warto wówczas mu zasugerować, że ma możliwość poprawy swojego zachowania na przyszłość.
Będąc liderem trzeba zawsze pamiętać o tym, że partnerskie relacje z pracownikami oraz dobra atmosfera pomagają budować zgrany zespół, wyzwalają lojalność, zaangażowanie oraz kreatywność. Wspólne spotkania, prowadzenie rozmów oraz skuteczna komunikacja zawsze pozytywnie wpływają na motywację zespołu do pracy.