Delegowanie zadań to trudna sztuka, która wymaga wielu umiejętności. Dobry menedżer powinien zdawać sobie sprawę o zaletach i potencjale swoich podwładnych, równocześnie musi pamiętać, że każdy człowiek posiada pewne słabości, których nie jest w stanie pokonać. To pierwszy krok do odpowiedzialnego i skutecznego delegowania zadań tak, by ich wykonywanie przyniosło maksymalne zyski firmie przy zachowaniu komfortu pracy.
Jakie obowiązki delegować?
Delegowaniu powinny oczywiście podlegać wszystkie zadania, które nie wymagają obecności menedżera oraz te, które przez swoją prostotę stanowiłyby marnowanie czasu bardziej wykwalifikowanych pracowników. Ale także zadania wymagające specjalistycznej wiedzy, doświadczenia lub umiejętności powinny być delegowane do odpowiednich osób - każdy dobry menedżer wie, że nie jest najlepszy w każdej dziedzinie, lecz być może posiada właściwe osoby, które wykonają poszczególne zadania z właściwą starannością.
Czego nie delegować?
Delegowaniu nie mogą podlegać strategiczne zadania, od których zależy przyszłość firmy i samego menedżera. W końcu on jest osobą, która odpowiedzialna jest za całokształt zadań zespołu i ponosi największą odpowiedzialność za wykonywane projekty. W niektórych przypadkach, szczególnie, gdy zespół tworzy wielu specjalistów z różnych branż, menedżer może oddelegować wymagające, odpowiedzialne zadania przy sprawowaniu stałej kontroli nad wszystkimi pracami. Rolą menedżera jest także wykonywanie zadań poufnych, których kierownictwo z różnych względów nie chce lub nie może przekazywać pracownikom niższych szczebli. Członkom zespołu nie powinniśmy także zlecać kontroli nad innymi uczestnikami projektu, którzy są na podobnym szczeblu w hierarchii firmy.
Delegowanie zadań to wymagający proces, który wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Aby każdy obowiązek był wykonany z najwyższą starannością i zachowaniem profesjonalizmu, musimy wybierać osoby, które dokładnie wiedzą o oczekiwaniach i odpowiedzialności, jaka ciąży na nich wobec wykonywania danego zadania.