Praca na każdym stanowisku wymaga od pracownika wywiązywania się z obowiązków, odpowiedniego podejścia do zadań i efektywności. Aby oceniać, czy pracownik efektywnie realizuje zadania i w pełni wywiązuje się ze swoich obowiązków, a także czy jest kompetentną osobą na dane stanowisko można stosować różne techniki i metody.
Jedną z nich, bardzo skuteczna jest okresowa ocena pracownika. Podczas takiej oceny należy porównać efektywność pracy danej osoby, jej umiejętności i sposób w jaki wykonuje swoje obowiązki z tym, jakie oczekiwania ma kierownik względem pracy na tym stanowisku, a także jakie standardy przyjęła firma.
Pracownik nie może zaniżać standardów, musi dostosować się do ogólnie przyjętych w przedsiębiorstwie zasad i pracować na właściwe funkcjonowanie firmy i jej rozwój, nie zaś powodować stagnację, bądź nawet przyczyniać się do klęski przedsiębiorstwa. M. in. własnie temu ma przysłużyć się okresowa ocena pracowników. Jak oceniać okresowo pracownika?
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia.
Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.
W ocenie pracowników istotne jest, aby zarządzać personelem poprzez określanie standardów firmy i kontrolowanie, czy pracownicy dostosowują się do nich. Kierownik powinien na każdym stanowisku pracy określić, czego oczekuje się od pracownika. Na przykład, że pracownik powinien być kreatywny, chętnie podejmować się współpracy z innymi pracownikami, a także, że wszystkie zadania powinny być realizowane w wyznaczonym terminie.
Co pewien określony czas należy ocenić wszystkie działania i zachowania danej osoby w tym okresie. Należy sprawdzić, czy pracownik wywiązuje się ze swoich obowiązków w terminie, czy chętnie współpracuje z innymi i czy kreatywnie podchodzi do realizacji zadań.
Okresowa ocena pracowników pozwala ustalić, czy pracownik się rozwija, czy jest coraz bardziej przydatny w przedsiębiorstwie i czy dobrze rokuje. Ponadto, dzięki tej ocenie można również wyciągnąć wnioski względem całych działów przedsiębiorstwa i stwierdzić, co wymaga poprawy, jak likwidować ograniczenia w przedsiębiorstwie i w jaki sposób jeszcze lepiej pracować.