Motywowanie pracowników ma ogromne znaczenie. Przemyślane i różnorodne sposoby motywowania mogą sprawić, że pracownicy będą znacznie sprawniej pracować, efektywnie wykonywać powierzane zadania i bardzo skutecznie realizować cele. Najprostszą i skuteczną metodą motywowania pracowników są oczywiście kwestie finansowe.
Premie, dodatki do wypłaty, jednorazowe świadczenia czy też podwyżki wynagrodzenia zawsze wiążą się z podniesieniem satysfakcji pracowników i zwiększenia ich zadowolenia z pracy i wykonywanych przez siebie zadań.
Jednak nieustanne motywowanie poprzez środki finansowe nie jest zbyt skuteczne, a w dodatku generuje bardzo wysokie koszty dla pracodawcy. Na szczęście istnieją jeszcze bardzo interesujące i atrakcyjne sposoby motywowania pracowników, które nie wiążą się z finansami.
Jak pozafinansowo motywować zespół? Przede wszystkim, można stosować publiczne pochwały. Każdy pracownik, który czuje się doceniany, ważny i przydatny w przedsiębiorstwie, bez wątpienia będzie miał wielką ochotę wykazać się i zaangażować w działania firmy. Ponadto, pracownicy wyróżnieni w ten sposób bez wątpienia będą mieli ochotę na ponowne takie docenienie, dające poczucie dumy i spełnienia zawodowego.
Inne
metody motywowania pracowników to np.
dodatkowe dni wolne od pracy po zakończeniu bardzo trudnego lub czasochłonnego projektu. Kiedy pracownik jest całkowicie zmęczony pracą i obowiązkami, kilka dni wolnego może zdziałać cuda. Niektóre firmy chętnie motywują swoich pracowników np.
poprzez udostępnianie bezpłatnie biletów do kina, teatru, opery czy na koncert (dla dwóch osób co najmniej).
Również sponsorowanie wyjazdów weekendowych stało się bardzo popularnym sposobem motywacji. Wiele firm chętnie udostępnia swoim pracownikom darmowe wejścia na basen lub siłownię, a także pakiety medyczne dla pracownika, a często również jego rodziny.
Wszystko to sprawia, że pracownicy chętniej pracują i związują się z przedsiębiorstwem. Poczucie spełnienia zawodowego i dodatkowe nagrody za pracę są doskonała motywacją i przywiązują pracowników do przedsiębiorstwa.