Jak zapewnić pracownikom komfort psychiczny?
Pracownik lepiej pracuje, kiedy odczuwa komfort psychiczny. Wtedy jego efektywność jest najwyższa. Dobre samopoczucie pracowników opłaca się więc i pracodawcom.
Poczucie komfortu zapewnia wiarę w siebie. Nie ma stresu. Działa się wtedy z większą pewnością i bardziej efektywnie. Pracodawca ma wiele możliwości, by zapewnić swoim pracownikom komfort psychiczny. Zacząć trzeba od zadbania o dobry klimat w firmie.
Atmosfera w miejscu pracy
Dobra atmosfera to coś nie do przecenienia. Sprawia, że pracownikom chce się pracować. Motywuje i zapewnia dobre samopoczucie. Trzeba dbać o jakość relacji w firmie. Pracownicy powinni czuć się ważni.
Zamawiając dla nich zarządzanie emocjami szkolenie, można im okazać swoją dbałość o nich. Każdy powinien czuć, że jest cenny dla firmy, w której spędza sporo godzin każdego dnia. Ważny jest sposób odnoszenia się zwierzchników do podwładnych. Musi być oparty na szacunku. Konieczne jest znalezienie równowagi między troską o wyniki a dbaniem o pracownika.
Wiedza z zakresu zarządzania stresem
Poza tym, że zapewni się dobre warunki, ważne jest, by pracownik umiał radzić sobie ze stresem. I złe emocje, i stres nie powinny być dla niego problemem. Dobrze, jeśli wzorem dla niego pod tym względem jest kierownictwo firmy.
Osoby będące na wyższych stanowiskach muszą być opanowane, asertywne i odporne na stres. Warto także, by pracownicy mogli zapisać się na szkolenie zarządzanie stresem. Będą mieć wiedzę, która pozwoli im dbać o swoje poczucie komfortu. Umożliwienie zdobycia takiej wiedzy to też element dbania o samopoczucie ludzi w firmie.
Jasne i sprawiedliwe zasady
Kolejnym ważnym czynnikiem, niezbędnym dla poczucia komfortu, są jasne reguły. Powinien być sprawiedliwy podział obowiązków. Premie powinny być przyznawane na jasnych i uczciwych zasadach. Chodzi o pewność, że zarobki zależą od jakości pracy i jej wyników. Podobna przejrzystość zasad powinna być w odniesieniu do awansowania. Pracownik musi czuć się sprawiedliwie traktowany.
Pracodawca ma możliwość zadbania o to, by pracownik czuł się komfortowo. Warto zatroszczyć się o ten aspekt funkcjonowania firmy. Korzystają na tym wszyscy, a pracownik wykonuje swoje obowiązki łatwiej i z większym zaangażowaniem.