Coraz więcej mówi się o mentoringu w korporacjach, choć do tej pory była to domena akademicka, bo to doskonały pomysł na pomaganie niedoświadczonemu pracownikowi w samorozwoju. Taką funkcję pełni osoba, która nie tylko jest już pracownikiem danej firmy i dobrze orientuje się, na czym polega praca i jak ją dobrze wykonać, ale dodatkowo ma zdolności społeczne i psychologiczne.
Każdy nowy pracownik potrzebuje przeszkolenia na nowym stanowisku, często odchodzi się od szkoleń wykładowych na rzecz nadania komuś funkcji bezpośredniego trenera, który na bieżąco będzie reagował na problemy swojego podopiecznego.
To sprawi, że nowy pracownik będzie wiedział, do kogo najlepiej zwrócić się o pomoc i nie mnożą się ścieżki odsyłania do kogoś innego, kto być może wie lepiej. Należy jednak pamiętać, że źródła rozwiązywania problemów mentor poszukuje w uczniu, trener może najwyżej podpowiedzieć, jak z danej sytuacji wyjść.
To jednak nie jedyna funkcja przewodnika po firmie. Mentoring polega także na odnajdywaniu mocnych cech u pracownika i podpowiadaniu, jak swoje predyspozycje może wykorzystać w konkretnym działaniu. Oznacz to, że sam trener może się czegoś nauczyć czy znaleźć inne drogi do radzenia sobie z problemami.
Korzyść jest zatem obustronna. To powoduje sytuacje, w których uczeń i mentor mogą być sobie w pewnym sensie równi. Trener nigdy też nie powinien narzucać czegoś, pouczać czy udzielać dobrych rad, a raczej wspólnie z uczniem poszukiwać nowych ścieżek działania, a także motywować do pracy i podejmowania nowych wyzwań.
Celem mentoringu jest samorozwój i umiejętność radzenia sobie z problemami które stają na zawodowej ścieżce. To dlatego ogromnie ważne jest umiejętny wybór mentorów, chodzi głównie o to, żeby to były osoby, które naprawdę znają się na tym co robią, a nie tylko szukają nowych możliwości otrzymania podwyżki dzięki podjęciu nowych wyzwań.
Na rynku szkoleń są także dostępne kursy poświęcone właśnie osobom, które pragnęłyby zostać w przyszłości mentorami, podczas których można zdobyć również wiedzę z zakresu psychologii w biznesie.