Bardzo popularnym trendem w ostatnim czasie stała się komunikacja asertywna. Polega ona przede wszystkim na tym, by być szczerym ze sobą samym i z innymi. Jest to wyjątkowa umiejętność, która pozwala na wyrażanie swoich poglądów, odczuć, czy nawet informacji w prosty, bezpośredni i otwarty sposób.
Nawet, gdy wiadomości mają wydźwięk bardzo negatywny, komunikacja asertywna zakłada szczere i bezpośrednie mówienie o tym. Dlaczego ten rodzaj komunikacji zdobywa tak dużą popularność?
Przede wszystkim, stanowi doskonałą alternatywę. Innymi modelami porozumiewania się jest komunikacja pasywne, czyli uległa, w której tłumimy emocje, nie dzielimy się z innymi osobami własnymi spostrzeżeniami, ani nie jesteśmy szczerzy.
Często może ona powodować stres i niezadowolenie z pracy. Innym rodzajem jest komunikacja agresywna, manipulacyjna, która opiera się na narzucaniu swojego zdania, manipulowaniu innymi i agresywnej postawie.
Komunikacja asertywna pozwala na bardziej pozytywne podejście i nie tłumienie swoich emocji i spostrzeżeń. Zakłada duży szacunek dla rozmówcy i korzystanie z kompromisu, co nie zawsze pozwala osiągnąć swój cel. W tym rodzaju komunikacji ważne jest, by utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą, można posługiwać się również mową ciała pomagającą w przekazie, ton głosu powinien być bardziej przekonujący, nie narzucający swojego zdania, ani nie przytłaczający innych.
Warto również pamiętać, że w tej komunikacji istotne jest, by przekazywana wiadomość była jasna i spójna, w pełni zrozumiana przez odbiorcę. Niezwykle istotne jest także odpowiednie wyczucie czasu.
To, kiedy i gdzie przekazujemy swoje informacje jest często znacznie ważniejsze, niż sam przekaz. Np. zwracanie komuś uwagi powinno odbywać się w cztery oczy, nigdy zaś przy innych osobach.
Dla zachowania szacunku wobec pracowników, osoba zarządzająca musi znaleźć odpowiedni moment, by pouczyć swojego podwładnego nie poniżając przy tym. Dodatkowo, komunikacja asertywna polega również na odpowiednim wyrażaniu swoich potrzeb i uczuć.