Dobry lider a dowodzenie zespołem
Dobry lider musi przede wszystkim być osobą charyzmatyczną i autentyczną. Nie może udawać osoby, którą nie jest, lub też ustanawiać reguł których sam nie będzie przestrzegał.
Pracownicy wykonują powierzone im zadania znacznie bardziej efektywnie, gdy ufają swojemu managerowi - są wtedy wobec niego lojalni i dbają o prawidłowe wywiązywanie się z powierzonych im obowiązków.
Manager nie powinien stosować strategii rządzenia opartej na zastraszaniu pracowników i ich poniżaniu - znacznie lepsze wyniki osiągają ci, którzy pomagają swoim podwładnym w osiągnięciu celu, motywują ich i zachęcają do dalszej pracy i samorozwoju, dostrzegając ich mocne strony.
W sytuacjach konfliktowych osoba zarządzająca zespołem powinna umieć szybko rozwiązywać problemy i nie dopuszczać do powstawania długotrwałych sporów i niesnasek pomiędzy pracownikami.
Ogromne znaczenie ma również konsekwencja - raz ustalone zasady powinny być przestrzegane, a ich złamanie powinno skutkować karami. Pracownicy doceniają konsekwencję - manager, który jest zdecydowany i przestrzega ustalonych zasad, zazwyczaj cieszy się ich szacunkiem.
Jak podnieść skuteczność sprzedaży w dziale? Jakie są najskuteczniejsze modele rozmów sprzedażowych? Zobacz nasze szkolenia:
Gamma.
Firma szkoleniowa roku!
Komunikacja - klucz do efektywnej pracy
Żaden zespół nie może dobrze funkcjonować, jeśli komunikacja pomiędzy jego członkami nie działa odpowiednio.
Manager powinien potrafić jasno i wyraźnie określić obowiązki każdego ze swoich podwładnych.
Powinien rozmawiać z nimi i brać pod uwagę ich zdanie - dzięki temu będzie mógł dostosować sposób i warunki pracy do predyspozycji i oczekiwań pracowników, co z pewnością poprawi efektywność wykonywanej przez nich pracy oraz jej jakość.
Nie bez znaczenia są zebrania - jeśli są dobrze prowadzone, bardzo pomagają w organizacji zespołu.