Każdy manager, lider czy po prostu przedsiębiorca na pewno wie, jaki to ciężar i odpowiedzialność zarządzać ludźmi. Czasem trzeba ocenić w jakiś sposób ich pracę, a ta ocena może mieć bardzo duży wpływ także na ich ewentualną dalszą obecność w firmie. Dlatego tej oceny nie można w żadnym bądź razie dokonywać na ślepo czy nie do końca dokładnie. Jednak - jakimi kryteriami w zasadzie należy się kierować?
1. Ocena pracy
Na początek trzeba dokładnie ocenić pracę naszego pracownika. Weźmy pod uwagę tutaj bardzo różne aspekty. Przede wszystkim bowiem nie zawszy liczy się tylko i wyłącznie szybkość pracy czy efektywność. Ktoś może przecież pracować dość wolno i ociężale, jednak ten jeden pomysł np. na reklamę, który wymyśli, będzie wart więcej niż wiele innych pomysłów pozostałych pracowników. To jednak nie wszystko - sprawdźmy, czy przypadkiem w danej dziedzinie warunki pracy są nieco inne. W niektórych sektorach przedsiębiorstwa efekty podjętych przez pracowników działań widać już następnego dnia, w innych jednakże trzeba na nie czekać lata. Podsumowując ten akapit - pamiętajmy, że są różne rodzaje zadań i w związku z tym nie można każdego pracownika oceniać tą samą miarką. To jednak jeszcze nie wszystko.
2. Charakter i stosunek do innych osób w firmie
Z jednej strony - nie oceniamy charakteru, bo to przecież rzecz wrodzona. Jednak czasem bywają takie osoby, które pozornie nie osiągają zbyt dużych efektów w pracy, niemniej jednak są lubiane przez absolutnie każdego pracownika i znakomicie potrafią łagodzić konflikty. Z kolei inni pracownicy za dużo nie zrobią, jednak swoimi pomysłami zachęcają i motywują innych. Z kolei też czasem pracownik, który osiąga doskonałe efekty, może być do tego stopnia nieprzyjemny, że przez niego spada efektywność całej grupy. Warto zatem na takie aspekty także zwrócić uwagę. Ponadto kryterium oceny pracownika jest także jego lojalność wobec firmy. Pamiętajmy, że każdy z nas ma jakąś konkurencję i nikt nie chce, aby informacje tam wyciekły.