Ludzie – istotny element marketingu mix 5p

W ekonomii najbardziej znany jest  marketing- mix 4P, którego ważnymi elementami są product, cena, dystrybucja i logistyka oraz sprzedaż bezpośrednia. Niemniej praktyka marketingowa wykazała, że nie są to wszystkie faktory, które budują kompleksowe myślenie o produkcie oraz efektywne funkcjonowanie na rynku.

zdjęcie - (the_title())

 
Ludzie - istotny element marketingu mix 5p

W ekonomii najbardziej znany jest  marketing- mix 4P, którego ważnymi elementami są product, cena, dystrybucja i logistyka oraz sprzedaż bezpośrednia. Niemniej praktyka marketingowa wykazała, że nie są to wszystkie faktory, które budują kompleksowe myślenie o produkcie oraz efektywne funkcjonowanie na rynku. W ten sposób powstał marketing mix 5 p.

Co to jest marketing mix?

Pod pojęciem marketingu mix kryje się zestaw czynników marketingowych, określanych od pierwszych liter angielskich słów regułami 4P i 5P. W takim ujęciu marketingu podstawowymi elementami są:

  • Product - produkt,
  • Price - cena, Place
  • Dystrybucja
  • Promotion - promocja

Dodatkowym niezwykle ważnym elementem rozszerzający tę koncepcję są people- czyli ludzie, u których to najważniejsze są kwalifikacje zawodowe oraz duże zaangażowanie w wykonywaną pracę. Przesłanie płynące z reguły 4 P jest takie, że dany produkt powinien mieć zawsze cenę na odpowiednim poziomie oraz powinien być sprzedawany w odpowiednim miejscu, a handel nim powinna zawsze poprzedzać odpowiednia i w pełni skuteczna promocja. Na każdym poziomie operowania produktem, niezwykle ważny jest kompetentny oraz doświadczony personel zajmujący się wypuszczaniem poszczególnych towarów na rynek.

Marketing mix 5P - wszystko o ludziach

W związku z potrzebami rynku pojawił się piąty element marketingu-mix tworząc regułę 5P. Do elementów  marketingu- mix 4P należy dołączyć piąty składnik taki jak: people - czyli ludzie. Personel obsługujący nabywcę to pracownicy danego przedsiębiorstwa. Są oni niezwykle ważnym elementem wciąż galopującego rozwoju gospodarczego i technologicznego.

Zwłaszcza tam, gdzie biznes opiera się na sprzedaży wiedzy, usługach oraz szeroko pojętym franchisingu człowiek oraz jego odpowiednie kwalifikacje są cenione na wagę złota. We współczesnym czasie tym, co świadczy o potencjale dobrze prosperujących firm jest w szczególności profesjonalizm personelu. Wartościowy pracownik posiadający odpowiednie kompetencje miękkie doskonale wie, co sprzedaje oraz doskonale orientuje się w branżowych trendach. Ponadto dobrze zna konkurencję i jej szeroką ofertę oraz posiada duże doświadczenie w kontaktach z otoczeniem.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

Zapraszamy.

Cennym nabytkiem dla każdej renomowanej firmy jest taki pracownik, który potrafi nie tylko mówić, ale również słuchać i występować publicznie. Odpowiednie wyczucie stylu, dbałość o wygląd oraz schludny obiór to niezwykle ważne elementy w tym firmach w których ubiór służbowy określany jest sztywnym dress codem.

Marketing mix 5 p – rola czynnika ludzkiego

Marketing wzbogacony o czynnik ludzki, podkreśla fakt, że każdy nabywca obecnie widzi nie tylko produkt, ale również stojący za nim personel.

Większość konsumentów oprócz dobrej jakości produktów szuka w obsłudze sprzedażowej kultury osobistej, dyskrecji, efektywnego działania, rzetelnej informacji, uprzejmości oraz dużego zaangażowania. W związku z tym rola pracowników w procesie obsługi klienta ma istotne znaczenie w kompleksie poszczególnych działań marketingowych. Obecnie właściciele firm doskonale zdają sobie z tego sprawę i w związku z tym kształcą swą kadrę na kursach specjalistycznych czy różnorodnych szkoleniach wyjazdowych. Ponadto proponują pracownikom dodatkowe, nieodpłatne zajęcia takie jak nauka języków obcych, czy też sponsorują im kierunkowe studia podyplomowe.

Przede wszystkim, to sektor usług powinien przyłożyć sporą uwagę do zatrudnianych ludzi.
Dobry i wykwalifikowany pracownik potrafi pozyskiwać oraz zatrzymywać w firmie w której pracuje potencjalnych klientów, co stanowi niezwykle ważny czynnik w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku.

Wzrost roli marketingu wewnętrznego

Wzrost znaczenia czynnika ludzkiego w usługach ma ogromny wpływ na rozwój marketingu wewnętrznego, którego zadaniem jest wspomaganie dobrych relacji między personelem, kreowanie systemu motywacji oraz zminimalizowanie rotacji wśród pracowników. Ponadto celem marketingu wewnętrznego jest kształcenie pożądanych postaw wśród personelu. Odpowiednie działania w zakresie  marketingu-mix opartego na ludziach sprawiają, że dobre wyniki firmy są źródłem zadowolenia nie tylko dla pracodawcy, ale również dla podległych mu pracowników.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.