Do niedawna pojęcie merchandisingu było raczej rzadko używane. Dziś jest to termin, które na stałe wbił się w świadomość przedstawicieli biznesu i klientów. Z zasad merchandisingu korzystamy często nieświadomie, intuicyjnie wykorzystując jego psychologiczne założenia.
Merchandiser - co to jest?
Merchandiser to osoba, która zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem projektu sklepu, dzięki czemu można manipulować wyborami zakupowymi konsumentów. Odpowiednia prezencja powierzchni sklepowej sprawia, że klienci wybierają konkretne towary. Merchandiser jest więc odpowiedzialny za tworzenie ekspozycji tak, by klient jak najwięcej kupował.
Podstawowe zasady merchandisingu Początkującym trudno wyobrazić sobie w jaki sposób ekspozycja i wygląd sklepu wpływa na zachowania konsumentów. Jednak wystarczy przedstawić kilka powszechnie stosowanych elementów rozłożenia towaru, by zdać sobie sprawę jak duży wpływ mają na nas merchandiserzy:
- towary drobne, o których często zapominamy podczas zakupów, ulokowane są przy kasie: zapalniczki, gumy do żucia, chusteczki higieniczne itp.
- towary promocyjne ulokowane są pomiędzy alejkami, w przejściach, gdzie bardziej rzucają się w oczy,
- półki powinny "uginać się" pod towarami, dzięki czemu sklep zawsze wygląda na pełny,
Ale merchandising to nie tylko ulokowanie produktów na sklepowych półkach. To również pozostałe elementy ekspozycji: tworzenie wystaw (w szczególności tych tematycznych, nawiązujących do różnych świąt czy wydarzeń) oraz wszelkie czynniki, które mogą powodować zwiększoną sprzedaż produktów.
Będzie to przyjemna muzyka (także sezonowa), nieagresywne oświetlenie, zapewnienie przyjemnego, "smacznego" zapachu na terenie obiektu.
Jak widać elementów, które tworzą całościowy efekt jest bardzo wiele. Tym właśnie zajmuje się merchandiser! Jeśli dopiero stawiamy pierwsze kroki w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej z pewnością możemy wprowadzać pewne elementy merchandisingu w swoich sklepach, salonach sprzedażowych i usługowych.