Motywacja w zespole pracowniczym to niezmiernie istotna kwestia. Jeżeli zaczyna brakować motywacji do wytężonej pracy, wówczas nie ma co liczyć na dobre osiągnięcia i poprawianie efektywności firmy.
Planując strategie rozwojowe przedsiębiorstwa, zawsze trzeba brać pod uwagę najsłabsze ogniwo - nawet gdy cały zespół pracuje bardzo wydajnie, a jego motywacja jest na bardzo wysokim poziomie, to wystarczy że zawiedzie jeden pracownik, a wówczas spada morale wszystkich. Każdy doświadczony manager wie o tym, że kluczowym elementem sukcesu każdej firmy jest odpowiednie motywowanie pracowników.
Metody motywowania pracowników
W zasadzie nie da się określić jednej i uniwersalnej ścieżki motywowania pracowników. Każdy człowiek ma bowiem indywidualne potrzeby, których zaspokojenie gwarantuje chęć rozwoju i motywację do działań. Dla jednych będzie to poczucie bezpieczeństwa - w tym przypadku warto zadbać o przejrzyste zasady zatrudnienia, najlepiej na umowach długoterminowych. Inni z kolei dążą do zaspokojenia swoich potrzeb materialnych. W takim przypadku najbardziej uniwersalnym i skutecznym motywatorem będą dodatkowe środki finansowe.
Za pomocą finansów można nagradzać pracownika w dwojaki sposób - poprzez podniesie podstawy wynagrodzenia lub też przez okolicznościowe premie przyznawane za sukcesy w pracy. Innym ważnym czynnikiem motywującym jest uznanie. Każda pochwała wygłoszona przy całym zespole może na niejedną osobę zadziałać co najmniej tak skutecznie jak premia motywująca.
Jak rozpoznawać potrzeby pracowników?
Chcąc być skutecznym w motywowaniu pracowników do efektywnej pracy, należy przede wszystkim rozpoznać ich główne potrzeby. Nie każdy menedżer potrafi to jednak bezbłędnie zrobić. Niestety, nie wymyślono jeszcze radaru, który ułatwiałby cały proces, jednak są na szczęście szkolenia z zakresu podnoszenia poziomu motywacji w zespole pracowniczym.
Podczas takich warsztatów można nabyć podstawową wiedzę i umiejętności, które pomogą zarówno w poznawaniu potrzeb pracowników jak i w ich zaspokajaniu.