Mimo działań prawnych oraz polityce antymobbingowej wielu pracodawców, mobbing w dalszym ciągu stanowi bardzo szkodliwe i powszechne zjawisko. Dzieli się on na wiele taktyk i rodzajów, część z nich często traktowana jest niewystarczająco poważnie zarówno przez pracodawców i kierownictwo, jak i przez samych zainteresowanych, których dotykają niewłaściwe zachowania w miejscu pracy.
Upokorzenie i poniżenie
Działania, które mają na celu upokorzenie i poniżenie pracownika, są jedną z najbardziej szkodliwą formą mobbingu. Wpływają one nie tylko na stan psychiczny jednostki, ale powodują pogorszenie jakości pracy, atmosfery w grupie i znacząco przekładają się na wyniki wypracowywane przez ogół pracowników. Najczęściej dotyczą działań współpracowników i mogą polegać na wyśmiewaniu pracy, wyglądu czy wypowiedzi, zniesławieniu i pomówieniach czy obraźliwych gestach.
Zastraszenie - taktyka kierownictwa
Zdarza się, że działań mobbingowych dopuszcza się kierownictwo, zwykle w celu zastraszenia pracowników. Może to być odmawianie regulaminowych przerw w pracy, przymusowe wykonywanie innych, ponadczasowych obowiązków czy strasznie nielegalnymi konsekwencjami finansowymi lub nieuzasadnioną utratą pracy. Walka z kierownictwem może być szczególnie męcząca i trudna, częściej bardzo trudno ją udowodnić oraz przekonać pracodawcę do swoich racji.
Jak walczyć z mobbingiem?
Główną metodą walki z mobbingiem jest edukacja personelu z zakresu ich praw oraz konsekwencji, jakie ponoszą osoby, które w jakikolwiek sposób znęcają się nad innymi. Jeśli chodzi o przeciwdziałanie mobbingowi w miejscu pracy szkolenie, które jest obowiązkowe dla wszystkich pracowników na każdym szczeblu zawodowym, może przynieść wiele korzyści oraz znacząco ograniczyć rozpowszechnianie tego typu zjawisk. Pracodawca powinien także wykazywać jasną postawę w kwestiach prowadzenia polityki antymobbingowej oraz reagować na każdą przesłankę, która może dotyczyć pojawienia się tego niebezpiecznego i przykrego zjawiska w miejscu pracy.