Motywacja jest skomplikowanym mechanizmem, który sprawia, że angażujemy się w zadania oraz realizujemy swoje cele i postanowienia. Motywacja może pochodzić z wewnętrznych cech i predyspozycji pracownika, jednak duże znaczenie ma również motywacja zewnętrzna - ta, która prowadzona jest przez pracodawców, kierowników, coachów i menedżerów.
Motywacją zewnętrzną nazywamy ogół działań, pewnych bodźców, słów i zachowań, które wpływają na nastawienie do pracy, mobilizują go do wypełniania obowiązków oraz sprawiają, że staje się on bardziej zaangażowany.
Podstawową formą motywacji są pieniądze. Nie oszukujmy się - pracownik jest w pracy dlatego, że musi z czegoś żyć. Nie pracujemy dla przyjemności: doskonale, jeśli nasze stanowisko wiąże się z rozwojem i przyjemnością, jednak z pewnością każdy z nas mógłby znaleźć przynajmniej kilka przyjemniejszych sposobów na spędzanie swojego czasu.
Motywacją mogą być również premie i prowizje pracownicze oraz benefity pozapłacowe - wszystkie jednak mają charakter materialny.
Całkowicie innym rodzajem motywacji pracownika jest ta, która wiąże się nie tyle z korzyściami, co z wewnętrznym zadowoleniem pracownika. Maslow określił kilka stopni potrzeb, które muszą być po kolei spełniane: to nimi możemy kierować się przy ustalaniu także piramidy motywacji pracownika.
Jeśli praca dostarcza samozadowolenie i docenianie, decyzyjność (posiadanie wpływu) i autonomię oraz pozwala na poczucie bezpieczeństwa i nawiązywanie relacji społecznych, to najlepsze zaplecze do tworzenia zaangażowanych i zmotywowanych zespołów.
Jak budować motywację w zespole? Na początek należy zająć się motywacjami, które należą do podstawowych potrzeb ludzkich.
To baza, do budowania zespołu o silnej, ugruntowanej motywacji. Następnie możemy wprowadzać różne systemy premiowania i nagradzania pracowników, którzy wykazują największe zaangażowanie w przedsiębiorstwie. Równocześnie nie należy naruszać całej struktury podstawowej ani karać pracowników mniej wydajnych: to może znacząco osłabić motywację całego zespołu.