Mowa ciała w obsłudze klienta

Bezpośrednia obsługa klienta nie ogranicza się jedynie do słów. Nie postrzegamy innych ludzi wyłącznie przez to, co słyszymy, zwracamy również uwagę na postawę ciała, ruchy i wyraz twarzy.

zdjęcie - (the_title())

Wrażenie, jakie pracownik zrobi na kliencie będzie zależało w dużym stopniu również od komunikatów niewerbalnych.

Dobre szkolenia z obsługi klienta powinny obejmować także mowę ciała. W kontaktach międzyludzkich ogromne znaczenie ma pierwsze wrażenie. Jeśli klient wchodzi do biura, sklepu lub innego miejsca, gdzie będzie miał kontakt z pracownikami i zobaczy osoby znudzone i osowiałe, natychmiast wyrobi sobie negatywną opinię na ich temat. Trzeba dużego wysiłku, aby zatrzeć takie negatywne wrażenie. Dlatego należy uczulać pracowników, aby w każdej sytuacji sprawiali wrażenie sympatycznych i otwartych na kontakt z klientem.

Otwarta, uprzejma postawa pracownika to także różne drobne gesty, dzięki którym klient poczuje się wyjątkowy. Przykładem może być na przykład otwieranie drzwi klientowi. Jest to prosty gest, który nic nie kosztuje, ale jednocześnie robi bardzo dobre wrażenie. Jeśli pozwala na to specyfika działalności, można zaproponować kawę lub herbatę. Oczywiście nie w każdej sytuacji można sobie na to pozwolić, na przykład pracownik kasy w supermarkecie nie będzie miał czasu na przyjemny small talk z klientem. W takiej sytuacji warto jednak zastosować minimum jakim jest kontakt wzrokowy.

 

Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Szukasz dobrych szkoleń menedżerskich, sprzedażowych czy rozwoju osobistego? Zobacz: Gamma - firma szkoleniowa roku.

 

Jeśli pracownik nie ma czasu na dodatkowe gesty, powinien przynajmniej nawiązać kontakt wzrokowy z klientem w czasie procesu obsługi. Nawet najbardziej uprzejme przywitanie nie będzie miało żadnego znaczenia, jeśli pracownik będzie w tym czasie patrzył w podłogę. Kontakt wzrokowy to prosty sposób na pokazanie klientowi, że jest dostrzegany i ważny, że znajduje się w centrum zainteresowania pracownika.

Klienci zazwyczaj doskonale zdają sobie sprawę z tego, że zachowanie pracowników nie jest spontaniczne, że za ich reakcjami stoją na przykład szkolenia sprzedażowe. Dlatego warto pamiętać, że zbyt sztywne procedury dotyczące zachowania pracowników będą przynosić efekt odwrotny od zamierzonego i będą postrzegano jako sztuczne i wymuszone. Scenariusze konkretnych zachowań są przydatne, ale warto również przekonać pracowników, aby traktowali klienta tak, jakby był gościem w ich domu, czyli w sposób ciepły, z empatią i zrozumieniem.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.